[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
G klasse motor diesel ombouw naar benzine : G-Klasse

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:15

G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Hier kun je alles kwijt over alle type's G-Klasse

G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor Gklasse300gd » 06 sep 2017, 20:20

Hoi allemaal, ik ben nieuw lid geworden omdat ik een g klasse heb en de W123 qua techniek vergelijkbaar is met de g. Mijn G klasse 300 diesel is uit 1984 en wil hem graag ombouwen naar een benzine motor + automaat ivm oldtimerregeling, dan kan ik wegenbelastingvrij rijden. Welke motor uit welke auto zou hiervoor geschikt zijn, ook ivm overbrengverhoudingen? Hebben jullie nog tips, welke motor is het bij jou geworden? kan ik zelf motorsteunen maken en is de rest plug en play? of is een W124 motor meer aan te raden.

alvast bedankt voor jullie hulp

groeten martyn
Gklasse300gd
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 sep 2017, 22:34
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor RD500sec » 09 sep 2017, 21:49

Zoals ik het inschat, zal een 4 cilinder het meeste in aanmerking komen als je de overbrengingsverhouding niet wilt wijzigen.
Ik denk aan de M115 uit de W123 of de M102 ook uit de W123.
De laatste kan je ook uit de vroege W201 halen.
Dezelfde motor uit de W124 heeft wat meer electronica, evenals de latere W201.
Het lijkt mij verstandig om een complete auto aan te schaffen voor de ombouw, dat scheelt een hoop zoekwerk om de componenten compleet te krijgen.
De motor plaatsen lijkt niet het probleem als ik je bericht lees.
Plug and play is het niet, zelfs met de vrij simpele M115 met carburateur zul je je moeten verdiepen in het brandstofsysteem,met name in de koude start en de aansturing daarvan.
Ditzelfde geldt voor de M102 die je ook in carburateur versie hebt en in de K-jetronic voor de vroege modellen.
De latere modellen van de W201 en de W124 hadden KE jetronic, geen probleem op zich, maar het lijkt mij het handigste als je de donor met alle aansturing ernaast hebt staan.
De injectiemodellen hebben een electrische brandstofpomp onder de auto, vlak bij de tank, mogelijk heb je een andere tank nodig als je hiervoor kiest.
Bij een carburateur zul je met dezelfde tank toekunnen naar mijn idee.
Op een 230E kan je een spruitstuk met een carburateur plaatsen, zo heb je toch het koppel van de 2300, maar niet de meer ingewikkelde injectie, waar je ook een bijpassende tank moet hebben.
De M102 2.3 uitgerust met carburateur lijkt mij de mooiste oplossing, al zul je geen auto vinden waar dat in zit.

Wil je meer power, zal een M110 uitkomst kunnen bieden, ook hier keuze uit carburateur en injectie.
Dan is een andere overbrenging wel aan te raden.
Ook de M103 of zelfs de M104 zes cilinders zijn een goede optie, alleen in injectie, dat wel.

De ultieme ombouw is natuurlijk de M117 5.0 of 5.6 V8, je hebt dan zeker andere overbrenging nodig, of gewoon grote wielen en een verhogingsset :handgestures-thumbup:

Wanneer ga je beginnen? :silly:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor Timg300 » 11 sep 2017, 18:16

der zijn toch 230 en 280 motoren voor in een G klasse. Dus een van die motoren gebruiken :grin:
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor RD500sec » 12 sep 2017, 01:09

natuurlijk is een motor die uit een G komt de makkelijkste ombouw, zeker als hij tot het laatste schroefje compleet is.
wil je een wat ruimere keuze hebben, kun je ook een M102 of M110 uit een andere serie inbouwen.
omdat de huidige motor een diesel is, zul je aan de auto aanpassingen moeten doen om de benzinemotor te laten werken, of deze uit een G komt of uit een andere serie, maakt geen verschil.
(uitlaat)spruitstukken kunnen afwijken als de motor uit een andere serie komt, nokkenas kan afwijken, het blok is in de basis gelijk.
je kan het zo gek maken als je zelf wilt, tot de V12 aan toe, dat heeft Mercedes (AMG) zelf ook gedaan, maar dat lijkt mij niet de bedoeling van Martyn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor Timg300 » 12 sep 2017, 20:09

er staat nu een g230 te koop voor onderdelen, mss iets voor jou voor de motor uit te halen en dan heb je de rest ook.
:roll:
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: G klasse motor diesel ombouw naar benzine

Berichtdoor RD500sec » 12 sep 2017, 23:34

Heb je Martyn een mailtje gestuurd met de advertentie?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar G-Klasse

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron