Zoals ik het inschat, zal een 4 cilinder het meeste in aanmerking komen als je de overbrengingsverhouding niet wilt wijzigen.
Ik denk aan de M115 uit de W123 of de M102 ook uit de W123.
De laatste kan je ook uit de vroege W201 halen.
Dezelfde motor uit de W124 heeft wat meer electronica, evenals de latere W201.
Het lijkt mij verstandig om een complete auto aan te schaffen voor de ombouw, dat scheelt een hoop zoekwerk om de componenten compleet te krijgen.
De motor plaatsen lijkt niet het probleem als ik je bericht lees.
Plug and play is het niet, zelfs met de vrij simpele M115 met carburateur zul je je moeten verdiepen in het brandstofsysteem,met name in de koude start en de aansturing daarvan.
Ditzelfde geldt voor de M102 die je ook in carburateur versie hebt en in de K-jetronic voor de vroege modellen.
De latere modellen van de W201 en de W124 hadden KE jetronic, geen probleem op zich, maar het lijkt mij het handigste als je de donor met alle aansturing ernaast hebt staan.
De injectiemodellen hebben een electrische brandstofpomp onder de auto, vlak bij de tank, mogelijk heb je een andere tank nodig als je hiervoor kiest.
Bij een carburateur zul je met dezelfde tank toekunnen naar mijn idee.
Op een 230E kan je een spruitstuk met een carburateur plaatsen, zo heb je toch het koppel van de 2300, maar niet de meer ingewikkelde injectie, waar je ook een bijpassende tank moet hebben.
De M102 2.3 uitgerust met carburateur lijkt mij de mooiste oplossing, al zul je geen auto vinden waar dat in zit.
Wil je meer power, zal een M110 uitkomst kunnen bieden, ook hier keuze uit carburateur en injectie.
Dan is een andere overbrenging wel aan te raden.
Ook de M103 of zelfs de M104 zes cilinders zijn een goede optie, alleen in injectie, dat wel.
De ultieme ombouw is natuurlijk de M117 5.0 of 5.6 V8, je hebt dan zeker andere overbrenging nodig, of gewoon grote wielen en een verhogingsset
Wanneer ga je beginnen?