Hoi Mercedes rijders en rijdsters,
Ik ben in een buitegewone goede bui vanavond, niet omdat alle leden een donatie hebben gedoneerd bij
CLINI CLOWNS .Maar omdat ik een al week of zes een flinke olielekkage heb bij mijn 300TD, nu had ik al een paar nuttige tips gekregen van enkele zeer bijdehandte mannen.
Nieuwe oprit, klinkers omdraaien, klinkers van de oprit schilderen, marmer natuursteen die door het ministerie van volksgezondheid geschonken zouden worden,dit omdat ik dan geen stress meer zal hebben.
Vandaag eindelijk eens de gelegenheid om dit lek boven water te krijgen, met twee bussen motorreiniger en vol goede moed naar de wasstraat gereden, de verontreinigde motordelengoed ingespoten en met een stoomcleaner mooi schoongemaakt en weer naar huis gereden om het geheel te inspecteren.
Tot mijn grote verdriet zag ik dat mijn carterpan voorzien was een klein scheurtje en daarom olie lekte.
Ik heb de auto op twee bokken geplaatst, de olie afgetapt, carterpan verwijderd en toen ik het geheel goed bestuurdeerde zag ik dat de carterpan in de USA al eens was gerepareerd en wel met giethars, ook was het mij niet duidelijk of de carterpan nu van metaal was of van aluminium.
Metaal kan ik wel lassen maar aluminium word toch lastig.
Even Harrie Puitte van Klasse -Klassiek bellen of die raad wist,en maar meteen hem de vraag voorgelegd of hij soms een andere carterpan had liggen en welke metaalsoort aluminium of metaal.
Meestal metaal, maar soms ook aluminium.
Toen ik de telefoon neerlegde wist ik dat het een beetje domme vraag was geweest, ben terug de garage ingelopen en een magneetje gezocht even tegen de carterpan aangehouden en we waren eruit.
Metaal; dus dat werd lassen, maar omdat de carterpan in het verleden al was gerépareerd, moest ik erg voorzichtig te werk gaan, bij de omgeving van het lek was de plaat filterdun als ik er dus een gat in zou braden was ik zeker ridder te voet en kon ik op zoek naar een andere carterpan.
Het lassen ging goed, heb daarna de slijptol voorzien van een lammellenschijf en het geheel weer gemonteerd, de motor voorzien van nieuwe olie.
Proefrit gemaakt van een minuut of tien en de voldoening was groot omdat het lek was gedicht.
Nu de oprit nog een keer schoenspuiten en ons vrouwke is weer helemaal gelukkig.
Dus wie niet lekt is gezien.
groeten
Ad (Benedendijker)