door Luke » 01 dec 2017, 00:15
Beste Ralph,
Bij een W123 4 cilinder diesel (200,220,240) van 1976 zou je origineel nog gloeiers hebben die in serie staan, welke je bediend met de trekstarter.
Op het moment dat de trekstarter naar de 'rijd' positie gaat mag er geen stroom meer door de gloeiers gaan, en zou het gloeilampje uit moeten gaan.
Dit gloeilampje in je dashboard word bediend door een reed switch, welke op je schutbord zit. Deze reed switch meet eigenlijk het magnetisch veld wat wordt opgewekt doordat er een relatief grote stroom door de gloeispiralen gaat lopen.
Als er dus geen stroom meer door je gloeispiralen loopt (aangenomen dat je trekstarter netjes terugveert na het aanslaan), zou dat betekenen dat de reed switch blijft hangen en je lampje blijft branden. Zie rode cirkel in de foto om te zien waar die switch zit, kapje kun je er vanaf klikken. Bij mij waren de contacten geoxideerd waardoor het controle lampje juist niet ging branden terwijl er wel gegloeid werd. Even opschuren en contactpray was bij mijn 200D de oplossing.
Bovenstaande uitleg is alleen van toepassing op het gloeisysteem met de trage gloeiers, gemonteerd in de vroege W123's, de 4 cilinder diesel motoren. Nieuwere types hebben snellere stift gloeiers met een gloeirelais.
- Bijlagen
-
- IMG_20170505_124446 (Medium).jpg (200.21 KiB)