[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppelingvloeistof verversen & ontluchten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:15

Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Luke » 29 dec 2017, 11:03

Beste forumgenoten,

Gisteren heb ik het remsysteem na wat reparaties gevuld en ontlucht.

Dit heb ik met z'n tweeën middels het rempedaal gedaan, en is allemaal gelukt.

Bij mijn model is het zo dat de rem en koppeling vloeistof worden gedeeld.

De koppeling werkt naar behoren en hierover geen klachten.

Echter zou ik graag ook de remvloeistof in het koppeling circuit willen verversen van bovenaf met de nieuwe vloeistof.

Ik las in het werkplaatshandboek van haynes dat dit van onderaf zou moeten, dus met een speciale pomp vanaf de bakzijde (slave cylinder).

Is het ook mogelijk om de vloeistof te verversen/ontluchten door het koppelingspedaal pompend te bedienen net zoals bij de remmen. Zo doende de oude vloeistof door de ontluchter op de hulpkoppelings cilinder te laten lopen totdat er verse nieuwe vloeistof uitkomt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Govert » 29 dec 2017, 23:17

Ik gebruikte altijd een dop van het vloeistofreservoir waarin ik een luchtnippel had aangebracht. Vervolgens kon ik met een handpompje een beetje druk op het systeem zetten om remmen en koppeling door te spoelen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Bram Jansen » 29 dec 2017, 23:27

Hier een plaatje van die ik gemaakt heb. Zorg dat alle aansluitingen goed afsluiten anders wordt het een hopeloze smeerboel.
Een paar flinke doeken onder het remvloeistof reservoir kan geen kwaad.
Zo heb ik mezelf kunnen redden en hoef je niemand te vragen.

De dop van het reservoir ligt rechts onder bij de pot.
In de dop heb ik een ventiel aangebracht en aan het einde van de slang die van de plantenspuit komt, een klemmetje/klip die aan het einde van de slang van een voetpomp zit. :lol:
Bijlagen
Remolie vernieuwer.jpg
Remolie vernieuwer.jpg (1.1 MiB)
Bram Jansen
 


Re: Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Govert » 30 dec 2017, 00:28

Met een voldoende lange slang kan je inderdaad in je eentje werken, alleen niet vergeten om na elke rem en koppelingscylinder het reservoir bij te vullen.
Bijlagen
IMG_20171229_232207 kopie.jpg
IMG_20171229_232207 kopie.jpg (317.67 KiB)
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Luke » 02 jan 2018, 10:06

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp verversen jullie hem dus ook van 'bovenaf' en met behulp van een pompje. Zelf heb ik (nog) niet de beschikking over een pompje.
Ik zal van de week even wat proberen met pompen van het koppelingspedaal. Mocht dit niet lukken dan alsnog met een pompje.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koppelingvloeistof verversen & ontluchten

Berichtdoor Govert » 02 jan 2018, 20:45

Je kan ook luchtdruk van een reserveband gebruiken, maar die zou ik eerst wat leeg laten lopen en/of een slangklem om de slang van het reservoir naar de koppelingscylinder doen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten