[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verbruik 507D met om616 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 18:23

Verbruik 507D met om616

Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Verbruik 507D met om616

Berichtdoor Laurens123 » 06 sep 2018, 18:43

Hallo Techneuten,

Sinds ik mijn T2/LN1 507D heb is het verbruik behoorlijk aan de hoge kant, ik schat zo 16 à 17 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 6. Mijn bus heeft de om616 motor, 4 cilinder, 2,4 liter, 72 PK uit 1989, bekend van de W123 240D. De bus heeft middellange wielbasis en een hoog dak. Rijklaar ben ik ongeveer 3500 kg zwaar. Kleine motor, grote bus.

Daarnaast doet zich volgende voor: Als ik langere tijd op hoog toerental heb gereden, zoals op de snelweg, en dan een afrit neem en de koppeling direct van hoog toerental in zijn vrij zet, dan duurt het even voordat de motor zijn stationair toerental heeft bereikt, en dat doet de motor doormiddel van schudden. Het lijkt wel alsof de motor even niet meer weet wat hij moet doen, verward is, en dan terug vind naar stationair.

Mijn werkhypothese is dat de motor te veel brandstof krijgt, daardoor te veel verbruikt, en als opeens de motor zonder last moet draaien dit te veel aan brandstof zich uit in schudden. Is dit een reeële hypothese? En zo ja, wat doe ik eraan?

Bedankt voor de reacties!

Groet, Laurens
Avatar gebruiker
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 maart 2011, 17:17
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Verbruik 507D met om616

Berichtdoor Patrick1 » 06 sep 2018, 22:51

Het verbruik is vrij hoog, maar verwacht geen wonderen.
Onze 409LF benzine verbruikt 1/5-6 ook niet bepaald zuinig.
De motor loopt naar behoren, en doet het prima. Hij houd gewoon van een slokje.
Avatar gebruiker
Patrick1
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 13 apr 2015, 18:07
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verbruik 507D met om616

Berichtdoor Crunchy » 08 sep 2018, 20:11

Tja je zegt het zelf, hoog dak, 3500 kg, 72pk, géén turbo...
Een beetje een zwakke motor voor zo een zwaar ding. Dan moet je toch veel gas geven en verbruikt die wel wat.

Je motor zou niet schudden door te veel brandstof, maar gewoon veel roken. Misschien zou je een video moeten maken of het aan een bekwaamd persoon laten zien, zo op afstand is het wel altijd een beetje verwarrend en moeilijk te zeggen.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 07 feb 2014, 13:23
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast