Je zou er zo snel niet aan denken dat een hele kleine niet opvallende lekkage in de uitlaat voor heel wat rare storingen kan veroorzaken. Vooral als het lekje voor de eerste pot zit, dus tussen het spruitstuk op de motor en de eerste demper.
Mijn verhaaltje
In 2013 kreeg ik wat rare symptomen met het willekeurig afslaan van de motor tijdens het rijden. En dan soms ging hij spontaan tijdens het uitrollen weer lopen. Of ik kwam dus tot stilstand, kon weer starten en verder rijden om 5 kilometer verder weer stil te staan. Na een tijdje brainstormen en zoeken kwam ik uiteindelijk bij het brandstofrelais uit. Deze eruit gehaald doorverbonden en het probleem was opgelost. Brandstof relais open gemaakt, solderingen gecontroleerd, maar zag goed uit. Relais opgestuurd naar revisiebedrijf en ook hier werd er geen mankement gevonden. Relais was volgens hun in orde. Vreemde zaak, had geen idee waar verder naar de storing te zoeken. Ik bleef hangen bij de gedachte dat mogelijk het relais toch defect was, omdat de storing willekeurig voordeed. Dan weken niet en dan weer 6 keer op één rit en met de tijd gebeurde het steeds frequenter. Om gek van te worden. Kon ook even geen ander relais vinden om uit te wisselen en nieuw bij Mercedes was me even teveel van het goede. Imitatie kost ook rond de € 150 en daar had ik ook geen zin in en zelfs 2e hands ook niet altijd goedkoop. Ook omdat de specialist al aangaf, relais is goed en zoek de storing elders. Daar ik niet veel rijd, 1 tank per jaar, heb ik het maar even gelaten en slechts gereden zonder relais met bruggetje.
Jaartje later begint de automaat te slippen bij overschakelen. EN dit alleen als er wat meer toeren werd gemaakt. Met een beetje op gemak rijden was er niet aan de hand en zelfs met een beetje op de goede manier gas geven schakelde het ook goed. Dus dacht ik met deze gebruiksaanwijzing aan een ontregelde vacuüm module. Vacuüm wel gecheckt maar was niet lek.
Inmiddels 2 keer op keuring geweest en met vlag en wimpel goedgekeurd. Pas de 3de keuring daaropvolgend attendeerde de keurmeester mij op een lekkage in de uitlaat, een klein gaatje boven op de pijp uit het zicht voor de eerste demper. Geen afkeur maar moet wel dicht.
Nu las ik die uitlaat dicht en merk gelijk op dat het slippen van de automaat weg is. Het schakelt weer als vanouds als een zonnetje..
Conclusie, lekkende uitlaat (spruitstuk) veranderd de vacuümdruk in de motor en kan de vacuüm module van de automaat ontregelen. Nu ging me daar een lampje branden en het oude brandstofrelais weer uitgegraven en terug geplaatst en warempel dat probleem ook gelijk opgelost, motor slaat niet meer af. Dus ook dit probleem was gerelateerd aan de uitlaat lekkage. En dit moet een klein luttel lekje geweest zijn want ik heb er verder niets van gemerkt en zelfs de keurmeester viel het 2 x niet op. Want ik heb zeker 5 jaar daarmee rond gereden.
Maar wat was nu dan dat brandstofprobleem in verband met de uitlaat lekkage? Na wat zoeken en lezen werd het snel duidelijk. Het kan er maar eentje zijn.. In de latere K-jet injecties ik weet niet vanaf wanneer is er een Schubabschaltung ingebouwd. Dan heb je onder het luchtfilter een Schubabschaltungsventil
https://images.ecosia.org/g5r_WH-XHE4jx ... 941565.jpg
Deze is met een vacuümleiding aangesloten op het inlaat traject en op een elektrische schakelaar ergens op je binnen spatbord. Deze schakelaar gaat naar het brandstofrelais.
https://www.benzworld.org/forums/attach ... hose-c.jpg
Dit is ingebouwd als brandstofbesparing, wanneer je plotseling het gas los laat (deceleratie) dan veranderd de vacuümdruk. En geeft deze schakelaar door aan het brandstofrelais om de benzine toevoer even te stoppen. Dit bespaard brandstof. Komt de druk weer terug op het juiste niveau of door weer gas te geven (acceleratie) dan schakelt de brandstof toevoer weer in.
Dus met een lekkage in de uitlaat fluctueert de vacuümdruk en kan de Schubabschaltung willekeurig het signaal krijgen de brandstoftoevoer te stoppen. Gewoon tijdens het rijden en gas geven.. En dit dus al bij een zeer kleine nauwelijks opvallende lekkage, wanneer dit op de juiste plek zit veranderd de vacuümdruk van de motor nogal met willekeur zonder dat het vacuümsysteem lek is en kunnen er dus rare storingen ontstaan.
Al bij al, als je het weet klinkt het allemaal erg logisch.. Maar kom er maar eens op. Weer wat bijgeleerd vooral over de werking van K-jet tronic..
Wou het even delen, misschien kunnen anderen met deze toevallig opgedane kennis ook hun voordeel doen.