[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Winterklaar maken en boterzachte automaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:18

Winterklaar maken en boterzachte automaat

Alle techniek van de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Guido » 09 nov 2018, 19:50

Laatst de luchtschuif voor de middelste openingen in het dashboard gefixt. Kwestie van het schroefdraad wee verdraaien in de knop. Icm nieuwe thermostaat eindelijk een goed verwarmingsysteem. Sinds ik de auto heb had ik dat niet. Wist niet hoe ik erbij kon komen, simpel uiteindelijk: dasbordkastje verwijderen en kon erbij.

Aangezien ik de winter door zal moeten rijden dit jaar vandaag een brug gehuurd en de oppervlakte roest verwijderd met de staalborstel de tectyl scheurtjes zoveel mogelijk open gemaakt en bewerkt met de borstel. Ben bang dat er her en der een stuk ingelast zal moeten gaan worden op termijn. Voor u de kale plekken in de Dinitrol Ml gezet en een paar uur later de dinitrol metallic als afsluiter. Hoop dat dit afdoende beschermd..

De remmen zoveel als mogelijk schoongemaakt, ( achter piepten) en blokjes met schuurpapier opgestuurd. Mocht helaas niet voor lang baten want ze piepen weer. Een van de stofplaatjes van de blokken was vergaan dus maar achterwege gelaten. Kan dit veel kwaad?


Sinds ik de Benz in bezit heb schakelde deze vooral van 2 naar 3 echt hard. Is al een x bij een garage geweest daarvoor, hebben ze olie bijgevuld maar dat mocht niet baten. Dankzij dit mooie forum en uitgebreide beschrijving van Govert( dank!!) Het probleem gevonden: de vacuüm slang van de modulator hing los. Heb de aansluitingen goed schoongemaakt en nu schakelde hij werkelijk boterzacht:-)) 3 naar 4 voel ik nu helemaal niet.Top!

Sinds kort hoor ik een zachte kloenk bij remmen( bijna stilstaan) en optrekken. Heb de oorzaak helaas nog niet kunnen vinden, wiellagerst, stabi stangen etc leken ok. Iemand nog andere suggesties wat dat zou kunnen zijn? ( snap dat dat lastig is hoor..)
Groeten Guido
Guido
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 23 nov 2015, 22:50
Woonplaats: Kortenhoef
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Luke » 10 nov 2018, 11:12

Hoi Guido,

Leuk om te lezen dat je hem serieus nakijkt voor de winter en fijn dat je automaat weer in orde is.

Wat betreft de roest, misschien kun je nog aan een roestomzetter denken zoals Noverox of Brunox? Ook schijnt LOOD houdende ijzermenie erg goed te werken als beschermlaag.(schijnt ook weer verkocht te mogen worden)

De kloenk kan ook veroorzaakt worden door ruimte op de rubbers van de aandrijflijn. Tijdens lastwissel (bijv. schakelen/optrekken of intrappen koppeling) kan die ruimte dan zorgen voor een kloek.. Denk aan differentieel ophanging of hardyschijven..

Veel succes met de roest behandeling, voorkomen is beter dan genezen...
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Guido » 11 nov 2018, 10:46

Ha Luke,
Dank voor je reactie! Qua roest, ik hoop voorlopig erger te hebben voorkomen door de ml van dinitrol. Zou echt helemaal in de roest trekken en het proces verder stoppen/vertragen.( volgens leverancier producteigenschappen dan)
Ter zijner tijd wil ik een keer echt kaal maken en nieuwe stukken inlassen waar nodig. Goeie tip van de inmiddels weer loodhoudende menie( wist niet dat het er weer is;-)
Een jaar of 2 terug zijn de toen rotte plekken al eens gedaan: oa dorpel uiteinden rechterzijde, hoekje onder de voorruit, reservewielbak( was er praktisch niet meer..) wielkastranden, plaatwerk onder de achterlichten en n nieuw hoofdscherm, maar zo grondig als jij heb k t niet aan kunnen pakken helaas.

Het vreemde is dat de kloek/ of meer een klik ook bij bijna stilstand met remmen te horen is, kon alleen op de brug niks ontdekken. Er leek geen voelbare speling op de aandrijfassen te zitten en de rubbers van de steekassen leken nog heel. Nog tips hoe verder te zoeken stel dat het bv in de hardyschijfen of toch in de steekassen zit?
Guido
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 23 nov 2015, 22:50
Woonplaats: Kortenhoef
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Luke » 11 nov 2018, 11:20

Ah, je bent qua carrosserie dus ook al redelijk aan de beurt geweest.Als je de spullen hebt en eenmaal bezig bent kun je aardig 'meters' maken.

Qua kloenk, zou vooral controleren op speling, soms zijn de 'ogen' van de hardyschijven uitgescheurd/uitgelubberd.

Wat ook nog zou kunnen (al heb ik daar zelf niet zoveel verstand van) is dat het aan de 'bremsabstützung'kan liggen van de vooras. Dit zijn die schuine stangen die tijdens remmen de onderste draagarmen op hun plek houden. Onderdelen hiervoor zijn nieuw nog wel te krijgen..
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Luke » 11 nov 2018, 11:22

Wat betreft piepende remmen, je kunt de achterkant en zijkant van de blokken voor montage insmeren met kopervet. Dit dempt de trilling en voorkomt piepen. (uiteraard geen vet op het loopvlak)

Ook is het belangrijk dat je schijven en blokken goed vetvrij zijn met bv. remreiniger.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor drieske » 11 nov 2018, 12:36

Om piepen van de remmen te voorkomen kun je ook nog de uiteinden van de remblokjes schuin afvijlen.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat, kraken met st

Berichtdoor Guido » 14 feb 2019, 12:18

T heeft even geduurd, de oorzaak van de kloenk blijkt inderdaad een lager van de aandrijfas te zijn, althans het ontbreken door slijtage van het rubber waar die in zit. Over 2 weken komt er een nieuwe in.

Sinds kort doet het probleem zich voor met sturen dat er een flinke kraak hoorbaar is. Eigenlijk pas na een paar kilometer rijden. Het lijkt uit het stuurhuis te komen, weten jullie of deze nog ergens gesmeerd dient te worden of hoe dat op te lossen is? Groeten Guido
Guido
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 23 nov 2015, 22:50
Woonplaats: Kortenhoef
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 14 feb 2019, 13:36

Kraken=kogels/rubbers
Stuurhuis gaat 'zingen', dan olie toevoegen/verversen en het filtertje vervangen in de servopomp.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor Guido » 16 feb 2019, 15:03

Had de auto naar een garage om de hoek gebracht ivm het gekraak, hij verdacht eerst de hulppitman arm, leek me gezien het feit dat die er pas 6mnd in zit al sterk. Toen verdacht hij het stuurhuis. Zojuist een aantal rubbers van de ophanging waaronder fuse eens in de wd40 gezet. Gekraak lijkt nu over te zijn. Hopen dat het zo blijft anders weet ik waar verder te zoeken. Bedankt Jan!
Guido
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 23 nov 2015, 22:50
Woonplaats: Kortenhoef
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Winterklaar maken en boterzachte automaat

Berichtdoor drieske » 16 feb 2019, 15:24

WD40 wordt weer erg snel droog, beter siliconen spray gebruiken.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten