In mijn oude 208D (bus) kon je elkaar inderdaad niet makkelijk verstaan, heb hem 20 jaar gehad, maar die motor lag ook min of meer in de passagiers cabine. Ik reed 15 jaar lang een 190 Diesel, een super auto in alle opzichten en ook het geluid is me eigenlijk nooit opgevallen. Ik deed de auto weg (430.000km) omdat ik langere tijd in het centrum van een stad woonde. Nu heb ik dezelfde uitvoering in 6 cil Benzine, de 190 E 2.6 dus, ook een prima auto maar ik ben geen benzine rijder, ik houd niet van de onzekerheid die een benzine motor met zich meebrengt. Dus de E 2.6 is van mijn vrouw en doet daar het plaatselijke werk mee
Ook heb ik al jaren ook voor de langere trajecten een E300TDT een 300 Turbo diesel dus, een geweldige auto, onverwoestbaar en kan prima mee in het huidige verkeer. Het geluid valt erg mee, je kunt gewoon de radio luisteren en normaal een gesprek voeren.
Bovendien vind ik het geluid van een diesel erg prettig, maar dat is persoonlijk.
Stiller is mijn E320 CDI, ook een diesel, snel en krachtig met zijn 204 PK. Je hoort hem wel maar is minimaal.
Je moet een auto door de jaren heen ervaren en tegen de tijd dat je vanwege leeftijd niet meer mag rijden weet je wat bij je past
Feit is wel dat een benzine auto naar mijn idee wat meer onderhouds aandacht vraagt. maar een diesel vraagt motorisch andere aandacht, diesel is rauwer. Van mijn diesels verwarm ik bijvoorbeeld een half uur voor ik ga rijden de motor, (klok op het net) is niet echt noodzakelijk maar ik doe het wel, simpel omdat ik die gelegenheid heb en de E300 heeft moeiteloos inmiddels de 400.000 bereikt. (maar dat verwarmen is heel persoonlijk) Er is een groot verschil in geluid bij het wegrijden, of je dit wel of niet doet.
ik ben een groot voorstander van preventief onderhoud, om twee redenen. 1- Als je onderhoud aan de auto doet zie je dingen, dingen die niet goed gaan en dan kun je ingrijpen.
2- Wacht niet tot onderdelen versleten zijn, vervang op tijd, dat kost soms wat geld maar je staat nooit langs de weg.