Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling. Had ik immers in één van mijn laatste stukjes op dit forum niet uitdrukkelijk geschreven dat er beslist geen auto mee bij zou komen? Maar ja, een kind met wat kleingeld op zak zal een snoepwinkel ook niet voorbijlopen en zo verging het mij ook, toen ik in een onbewaakt moment op de Speurders-site eens ging kijken of er ook een leuke W108 tussen zat, zelfs al had ik geen intenties om die ook daadwerkelijk te kopen...… En verdraaid, de eerste hit was gelijk raak. Daar stond-ie, een diepblauwe 250 SE uit 1966 voor 5000 Euro en ook nog eens voorzien van wat leuke extra's, zoals stuurbekrachtiging, getint glas én de originele Blaupunkt AM/FM radio. En ook nog eens in Nieuwkoop, dus ik hoefde er niet het halve land voor door te rijden.
Ik stuurde de aanbieder direct een berichtje met de vraag wanneer ik een proefrit zou kunnen maken, maar hij antwoordde dat een andere gegadigde me al voor was met een afspraak en hij vond - terecht - dat die meneer dus voorging. Jullie kennen vast wel het gevoel dat je in zo'n geval nóg hebberiger wordt en ik kon bijna niet wachten tot de week om was en de auto al dan niet verkocht zou zijn. En ja hoor, vlak voor het weekeinde was de Benz van de site verdwenen....verdorie!
Ervanuit gaande dat ik achter het net had gevist, nam ik de volgende dag weer contact op met de verkoper om hem te vragen of hij me dan het nummer van de nieuwe eigenaar wilde geven, zodat ik daarmee wellicht zaken kon doen. Ik was aangenaam verrast toen ik het antwoord kreeg dat de eerste gegadigde niets meer van zich had laten horen en dat de auto nog steeds op de markt was. Diezelfde middag nog reed ik naar Nieuwkoop om kennis te maken met wat nu al meer dan anderhalf jaar mijn laatste automobiele aanwinst is. Maar ik besefte toen nog niet dat er ruim twee maanden overheen zouden gaan voor het zover zou zijn.....
De garagedeur werd geopend en daar stond hij (hoewel de vorige eigenaar de auto als een dame beschouwde), statig en imposant. Aan weerszijden van de grille bevonden zich twee ietwat merkwaardige oranje lampjes, die in mijn getroubleerde fantasie een beetje deden denken aan een zeker deel van de vrouwelijke anatomie. Ze waren me ook in de advertentie al opgevallen en ik meende toen dat het een stukje vakkundige eigen inbreng betrof, maar de verkoper vertelde me dat het extra richtingaanwijzers waren, die in Amerika (waar de Benz nieuw was verkocht) verplicht waren, net als de dubbele ronde koplampen i.p.v. de uit één geheel bestaande units. Ook de kleine wieldoppen, die in combinatie met losse wielsierringen op de gelakte velgen zaten, leken mij in eerste instantie een stukje "customizing", maar toen was ik nog niet op de hoogte van de uiterlijke verschillen tussen de eerste en de tweede serie van de W108. Nu vind ik beide attributen alleen maar des te leuker!
Ik liet wijselijk de verkoper de Benz uit de smalle garage rijden en daarna volgde de proefrit. Eigenlijk was ik al verkocht op het moment dat ik de auto zag, maar ik heb ooit een auto gekocht zonder er van tevoren in te rijden en dat heeft me een heleboel geld gekost, dus. Hoewel de Benz nieuw in Californië was verkocht, beschikte hij desondanks over een handgeschakelde vierversnellingsbak en dat was maar goed ook, want anders was ik er niet eens op afgekomen. Ik weet het, het klinkt raar voor iemand die een absolute voorkeur heeft voor klassieke Amerikaanse auto's van het type groot en luxueus, maar in een Mercedes wil ik het liefste zelf schakelen. Dit ging - en gaat nog steeds - in de bewuste Benz niet echt soepel, maar wel trefzeker. De auto reed verder prima en was uitermate comfortabel - hij glijdt net zo over de weg als mijn Cadillac -, alleen liet de afstelling van de LPG-installatie iets te wensen over, waardoor de auto af en toe afsloeg bij het tot stilstand komen. Ik vraag me trouwens werkelijk af waarom mensen een leuke klassieker importeren en er direct een prijzige LPG-installatie in - laten - monteren om er vervolgens nauwelijks mee te rijden, maar dat terzijde. Tegen de lezers die nu menen dat ik alleen maar voor een prikkie in een grote bak wil rijden wil ik nog zeggen dat ik de auto ook had gekocht zónder die gastank.
Verder was er niet veel op de auto aan te merken. Het ergste was eigenlijk dat de hete Californische zon hier en daar een nogal vernietigend effect op de echt lederen bekleding had gehad, maar daar kon ik prima mee leven. De bestuurdersstoel was in elk geval niet doorgezakt, zoals in mijn W115, en ik zit er als een vorst in, beter dan in mijn andere Benzen en dan in mijn Yank Tanks (m.u.v. de Cadillacs, want die zijn een klasse apart). De Benz was ooit opnieuw gespoten, maar hier en daar was de blanke laklaag aan het afbladderen. Verder had de wagen geen zichtbare roest en werkte alles naar behoren, op de airconditioning na, maar dat vind ik persoonlijk toch een volkomen overschatte optie in Nederland (hoewel de afgelopen zomer hard zijn best heeft gedaan om me wat dat betreft van mening te doen veranderen). En het klokje deed het niet, maar daar zijn horloges voor
.
Zoals gezegd was ik eigenlijk al verkocht bij de eerste aanblik en ik sprak met de verkoper af dat hij de Benz zou laten keuren en de LPG-installatie zou laten afstellen alvorens ik de auto zou overnemen. En toen begonnen de problemen!
Weken gingen voorbij en telkens als ik de verkoper vroeg hoe de zaken er nu voor stonden met de Benz, kreeg ik te horen dat hij nog geen afspraak met de garage had kunnen maken voor de afstelling van het gas. De auto was op een gegeven moment wel goedgekeurd, maar die afstelling wou maar niet lukken. Ik had in de eerste week na de proefrit al geld opgenomen bij de bank en na twee maanden vond ik het wel mooi geweest. Ik nam voor de zoveelste keer contact op met de verkopende partij, maar kreeg toen tot mijn stomme verbazing te horen dat hij ineens 1000 Euro méér voor de auto wilde hebben, want de Buick die hij op het oog had als volgende auto zat een soortgelijk bedrag boven zijn begroting. Op dat moment verhardde de discussie zich, want het was natuurlijk niet mijn zaak wat zijn volgende auto moest kosten en bovendien, we hadden al een afspraak gemaakt. En toen verscheen de wagen ineens weer op Speurders! Ik heb de verkoper toen een bericht gestuurd dat hij nú 5000 Euro contant van me kon krijgen en anders hoefde het niet meer voor mij, want ik was het zo langzamerhand een beetje zat geworden. Hij probeerde het eerst nog met 5250, maar ik had er eigenlijk al geen zin meer in, en uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en ging akkoord met de oorspronkelijke deal.
Je zou verwachten dat de uiteindelijke overdracht van de wagen na al dit gedoe in een ijzige sfeer zou plaatsvinden, maar niets was minder waar. Ik werd hartelijk ontvangen met koffie en stroopwafels en pas na een uur, waarin er geen woord vuil werd gemaakt aan de toch wat onprettige gang van zaken van de voorafgaande week, reed ik naar het postagentschap en was de Benz eindelijk van mij. Joepie!
We zijn nu ruim anderhalf jaar verder en ik heb de auto, die ik de bijnaam "Blue Beauty"" heb gegeven, nog steeds. De afstelling op LPG blijft een probleem, aangezien de luchtinlaat van de motor vlak achter de grille zit waardoor het LPG-mengsel bij het afremmen teveel lucht krijgt en de motor vervolgens afslaat, of zoiets. Ik ben geen techneut en eigenlijk boeit het me ook niet zo, want ik rij alleen op langere afstanden op gas en in stadsverkeer schakel ik om naar benzine. De motor loopt dan direct een stuk beter. Verder is het heel positief dat ik tot nu toe helemaal geen onkosten aan de auto heb gehad, dit in tegenstelling tot de Witte Walvis, want die lijkt wel een bodemloze put.... Ik heb alleen een wit - of Elfenbein, als je sjiek wilt doen
- stuurwiel laten monteren, dat ik voor veel geld op Ebay heb gekocht, en de autogordels eruit gehaald, want ik heb nou eenmaal een takkehekel aan die dingen en bovendien waren het niet eens originele MB-exemplaren, dus nog foeilelijk ook. En ja, ik weet dat ze je leven kunnen redden, maar ik ben nou eenmaal een eigenwijze flapdrol. Als ik dat niet was, zou ik waarschijnlijk ook nooit zoveel oude bakken hebben gehad!