MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:36

Tik (snelheidsmeter?)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tik (snelheidsmeter?)

Berichtdoor kuipertje » 07 nov 2006, 01:48

Sinds vanmiddag heb ik een tik. Niet als de wagen stil staat maar hoe harder je rijdt hoe sneller ie gaat. Het klinkt alsof ie uit het klokkenhuis komt. Het is geen klein rateltje maar een forse tik. Alsof er een eikel op je raam valt. (Nee ik reed niet door het bos :P)
Nou zou je toch denken dat ie uit de snelheidsmeter komt, die zit daar in de buurt en veranderd natuurlijk met de snelheid mee. Maar als dat zo is... wat zou er dan precies tikken en hoe los je het op? Vriendelijk vragen of ie weg gaat helpt niet, dat vertikt ie :(
kuipertje

Antwoord:Tik (snelheidsmeter?)

Berichtdoor driesen » 07 nov 2006, 13:54

Hallo Kuipertje,

Niet specifiek voor Mercedes maar in het algemeen!

ik zou het volgende uitproberen.
De dagteller kan wel eens in een verkeerde stand hangen.
Opnieuw op nul zetten is de simpelste proef.
Zo niet stap 2

Haal de kabelaansluiting achter je snelheidsmeter los en kijk of de tik weg is. Dan weet je zeker dat het je teller c.q. kabel is.
Slingert je kilometerteller? Dan kan de kabel een gedeeltelijke breuk of knik hebben. Of het vierkante einde dat in de opname van de meter gaat kan rond geworden zijn en zo telkens een kwart doorspringen.

Natuurlijk kan er ook wat binnen in de meter fout zijn.
In dat geval zou je hem denk ik moeten demonteren en handmatig de meter enige keren bedienen. Ik deed dit nog wel eens met een vierkant stokje (lucifer)

succes. Ik ben benieuwd. Mogelijk dat andere leden nog wat specifiekere Mercedes tips hebben.
groetjes,
Harry
driesen

Berichtdoor Lode » 07 nov 2006, 23:44

Ik gok op de dagteller :)
En hoop het ook voor je. Veruit het makkelijkst te verhelpen.
Lode

Berichtdoor kuipertje » 08 nov 2006, 02:58

En het was de dagteller :D
Pak van mn hart... mooiste reparatie ooit: met een druk op de knop opgelost. Bedankt mensen!
kuipertje

Keer terug naar Techniek