Het is nu 21 nov 2024, 23:51
Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.
door Luke » 26 apr 2019, 00:40
Mooi werk. Passen die raamsnorren een beetje netjes?
1 tip nu je de deuren toch open hebt zou ik ze meteen opnieuw tectyleren van binnenuit.
Ik heb ook 1 fuseekogelhoes vervangen, het fusee kan flink vastzitten. Ik zou meteen t hoesje meenemen van de bovenste fusee, aangezien deze vrij makkelijk sneuvelt bij demontage en je hebt de boel dan toch los.
-
Luke
- Gold Boarder
-
- Berichten: 255
- Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
- Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
- Roepnaam:
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door JantjeV8 » 26 apr 2019, 08:27
En die plastic vochtkering terug plaatsen, of even een nieuwe flap snijden. Het voorkomt echt problemen aan de deurpaneel.
Als je thuis wat ruimte hebt, heb je aan een goede krik net zoveel, paar bokjes er bij. Hoeft niet perse een brug te zijn, ben je ook nergens van afhankelijk, behalve het weer misschien dan.
-
JantjeV8
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 4359
- Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1981
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door resultit » 26 apr 2019, 17:48
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door JantjeV8 » 13 mei 2019, 17:59
Dat de ketting strak ligt, zegt niets over de slijtage. Dat kun je alleen controleren door de krukas op OT te zetten, en dan te kijken hoe het merkteken op de nokkenas staat.
Je opmerking over 'de klep draait mee' kan ik niet goed plaatsen. Op zich moet de klep zelfs kunnen draaien, maar dat heeft eigenlijk niks met de speling tussen de tuimelaar/nok te maken.
-
JantjeV8
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 4359
- Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1981
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door resultit » 13 mei 2019, 19:43
Timing zal ik volgende keer checken maar een versleten ketting is zeker wel te voelen dan kun je de ketting van het het tandwiel lichten vooral de benzine M102 blokken in de 190 serie's hebben er veel last van meestal hoor je ze dan ook wel rammelen een soort nood kreet van de motor "weet je zeker dat je verder wilt rijden"
Wat betreft de borgmoer je moet de klep echt tegenhouden en de borgmoer forceren om los te komen om de stelmoer te kunnen stellen ik denk dat die borgmoer versleten is daarnaast is dan ook nog moeilijk om de klepsleutel over de borgmoer te krijgen en een goede fijn afstelling te doen lukt haast niet ik heb begrepen dat de borgmoer van een zachter materiaal is om bescherming van de schroefdraad tegen te gaan. nu zal 0.15mm inlaatklep speling geen ramp zijn maar ik moet het volgende keer wel zien te fixen. klepsteel rubbers kun je ook vervangen zonder nokkenas of cylinderkop te lichten dus die moertjes moet dan ook wel lukken lijkt me.
Andere borgmoertjes waren ook al beschadigd waarschijnlijk door een garage gedaan zonder de juiste tools en kennis
ook de thermostaat zat er verkeerd om in en de brandstof leidingen loei en loei vast allemaal van die kleine indicatie's
vast staat dat je deze auto's nooit naar een universele "vakgarage" moet brengen je kunt beter zelf tools kopen en het op de juiste manier doen.
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Weizengelb » 13 mei 2019, 20:34
Hoi Luke,
Goed bezig! Ik heb alleen de 2 kromme sleutels en het is ook wel lastig om zonder de 3e sleutel de speling in te stellen. Soms draait de klep gewoon mee als je de borgmoer vast zet en dan klopt de speling niet, kost me veel tijd soms. Ik hoop nog eens tegen de 3e sleutel aan te lopen.
Groeten, Math
- Dopmoer afgenomen
- IMG_4476.jpg (94.68 KiB)
Das Beste oder Nichts!
-
Weizengelb
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 2689
- Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
- Woonplaats: Eindhoven
- Roepnaam:
- Type wagen: 220D
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door resultit » 13 mei 2019, 21:33
Zelfs met de 3e sleutel lastig er zit nog al een vrije slag tussen probeer de 3e vast te zetten met een tie rip als 3e handje.
maar dan kan ik nog niet voorkomen dat de klep soms wat draait misschien ben ik wel te pietje precies in dat soort dingen.
Ik ben ook > 2 uur bezig geweest met stellen controleren nog een keer alles na meten.
.
grt Peter
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door resultit » 13 mei 2019, 22:06
Thermostaat vervangen
De motor temperatuur komt niet hoger dan 70 tot 75 graden en bij uitzondering net boven de 80 daarna valt deze snel weer terug naar de 70 das niet goed nie ,lijkt me dus nieuwe thermostaat.
Bij demonteren blijkt dat er vloeibare pakking op het randje van het thermostaat huis zit vreemd bij nader onderzoek zit de thermostaat er verkeerd om in.
Nieuwe gemonteerd verse koelvloeistof er op de motor wordt sneller warm zoals het moet zijn tikje boven de 80 graden
even een test rit gemaakt de snelweg op niks aan de hand de volgende dag na een stevige rit krijg ik de schrik van mijn leven de motor staat te schokken en luide knikker tikken uit de verstuivers. beetje gas er op en alles klinkt weer gezond maar toch niet het juiste vermogen en koppel.
Waarschijnlijk is de motor door de hogere en juiste bedrijf temperatuur van slag geraakt kool afzetting wat los komt
van de afgelopen jaren o.i.d.
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Weizengelb » 14 mei 2019, 19:15
Wederom goed bezig geweest! En wat merk je ervan? Minder rook?
Ik heb laatst toch zelf maar een verstuiver tester gekocht, vanwege de kosten maar ook omdat ik het leuk vind.
Eerder ook een setje laten reviseren bij Bosch voor de 220D/8. Ditmaal voor de 200D W110 zelf gedaan.
Groeten Math
- IMG_4028.jpg (97.95 KiB)
- IMG_4045.jpg (103.62 KiB)
- afpersen DNOSD1510
- IMG_4031.jpg (113.42 KiB)
Das Beste oder Nichts!
-
Weizengelb
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 2689
- Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
- Woonplaats: Eindhoven
- Roepnaam:
- Type wagen: 220D
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door resultit » 11 jun 2019, 15:58
Vandaag nieuwe Bilstein comfort schokbrekers binnen gekregen en een stuur demper
de 200D stuurt niet helemaal zoals het hoort putdeksel,spoorweg overgang of andere oneffen heden geven een flinke dreun door aan het carrosserie en het in en uit sturen in lange flauwe bochten is ook niet helemaal 100% verder geen speling gevonden op fusee en stuurkogels.
In eerste instantie had ik de orginele Sachs dempers op het oog 1e montage versterkte uitvoering ,maar toch mijn twijfels hoelang liggen die al ergens op de schap 10/ 20 jaar ? en wat voor een effect heeft dat op de gas/olie vulling.
en de versterkte uitvoering in een 200D'tje ook niet echt noodzakelijk denk ik.
Toch maar nieuwe bilstein standaard gekozen, nu nog tijd vrij maken om ze te monteren
- Bijlagen
-
- IMG_7449.JPG (2.76 MiB)
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door JantjeV8 » 11 jun 2019, 17:08
Fusee en kogels is 1, maar stuurarm en hulp-stuurarm? Hebben die geen speling? Een bonk in de stuurinrichting wegwerken is niet de functie van de stuurdemper. Een bonk duidt toch op speling.
De rubbers van de bovenste draagarmen niet uitgelopen?
De rubbers in de 'stutzstange', ik bedoel die 2 onderste steunen die de draagarm zelf naar achteren ondersteunen, zitten aan de carosserie vast.
Wiellagerspeling in orde?
-
JantjeV8
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 4359
- Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1981
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door resultit » 11 jun 2019, 22:15
De voorste schokbrekers vervangen door de nieuwe Bilsteins ,de oude kon je met 1 arm makkelijk samen samen drukken foute boel dus de nieuwe moet je flink wat kracht op zetten om ze samen te drukken en in de wielkast te krijgen.
Zonet een stuk gereden dreunen en bonken op slecht wegdek is gelukkig voorbij ook had ik last van een krakend geluid net een oud bed als je over een drempel rijd dat is nu ook voorbij dat kraken en piepen komt uit de onderste rubber bus van de schokbreker.
De wegligging in lange snelle bochten is enorm verbeterd dus op naar de volgende klus.
rubber van de versnellingsbak steun is vergaan af en toe metaalachtig geluid bij stationair en als je motor uit zet hoor je het ook.
Ook het cardanaslager is slecht en moet vervangen worden.
Allemaal simple klusjes nu ongeveer 2000 km gereden na het olie verversen en er nauwelijks olie af nog geen kwart liter
Grt Peter
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door resultit » 22 jun 2019, 21:55
Vandaag de stuurdemper vervangen de oude een onregelmatige en bijna geen demping de auto rijd weer een stuk strakker.
Een stuk wezen rijden over de Brabantse polder weggetje en dijken heerlijk.
Dan denk ik hoe moet de W123 vroeger gereden hebben vers uit de fabriek 42 jaar geleden alles nog nieuw en strak.
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Keer terug naar Logboek / Showroom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten