Hallo Janick, welkom hier.
Ik denk dat je deze auto gezien hebt?
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -384101730De 123 is een auto die gemakkelijk als dagelijks vervoer dienst kan doen, de 230E motor is een betrouwbare krachtbron.
Roest is wel iets om goed naar te kijken, de wagen is tenslotte bijna 40 jaar.
Over bovenstaande auto:
Beide voorschermen zijn geplamuurd, rechts komt de roest er weer door, zoals je al hebt opgemerkt.
Ook de achterzijde van het voorscherm aan de onderkant is niet strak meer, is aan gewerkt.
Ook onder aan het rechter portier zit beginnende roest(binnenzijde), ik zie plamuur op het rechter achterscherm, vlak bij het achterlicht. De wielbakken achter zijn aan de onderkant zwart gemaakt, kijk ook daar goed naar weggewerkte roest, of erger.
De deuren aan de linkerkant zijn in de hoeken bijgewerkt. Kijk ook onder de deurrubbers aan de onderzijde van de deuren, vaak zijn de gootjes waar het rubber in klemt, weggeroest.
Kijk ook naar de wielranden achter, op de foto niet heel duidelijk te zien, maar deze kunnen ook roestig zijn.
De achterklep lijkt nog goed, maar sla hem niet over met de inspectie, de onderrand en de raamsponning zijn plaatsen waar de roest graag huist.
Bovenstaande auto lijkt mooier dan hij in werkelijkheid is, is in mijn ogen de vraagprijs niet waard, gezien de vele niet professioneel weggewerkte plekjes. Ik ben bang dat na een jaar of 4 de auto aan een grondige restauratie toe is.
Als ik jou was zou ik zeker gaan kijken en rijden met de auto, dan weet je hoe zo’n auto zich gedraagt, krijg je alvast een beetje gevoel bij de 123 serie.
Voordat je tot aanschaf overgaat, zeker bij een specialist de auto na laten lopen middels een aankoopkeuring. Of je dat bij deze moet doen, zul je na kritisch de auto bekijken moeten bepalen.
Er zitten veel rekeningen bij de auto, er is dus al veel aan gedaan, kijk ook deze rekeningen door en van welk jaar ze zijn.
De motor en bak kunnen hoge km standen aan, maar let bij de motor op de distributieketting, dit is een simplex ketting die, als hij te veel rek vertoont, vervangen moet worden. Niet spannend, ook niet bijzonder kostbaar, maar wel van belang.
Ga je dagelijks met de auto rijden, laat hem dan het liefste jaarlijks controleren op roest, en zonodig behandelen, beginnend vanaf de aanschaf.
Daarmee houd je de roestduivel onder controle.
Laat bovenstaande je niet direct afschrikken, maar ga voor een goede auto, die kost mogelijk nog wat meer, maar koop je een auto die er voor de verkoop netjes is bijgezet, ik krijg de indruk dat deze daar onder hoort, ben je onder de streep duurder uit. Of door toekomstige restauratie kosten, of door afschrijving als je hem van de hand doet als de roest heeft toegeslagen. Een goede auto houd zijn waarde, een opgelapte verlies je op.