Hallo,
Bedankt voor reactie, je hebt gelijk. Ik kwam niet op het idee van draadbussen, gisteren las ik toevallig een mooi topic van een BMW boxer motor met een reparatie van draadbussen.
Helicoil hadden ze ook gedaan maar toch weer het draad er uit getrokken, toen de draadbus methode waarover veel uitgelegd als theorie en praktijk, een beproefde methode.
Ik vind het jammer dat het onderblok niet grondig is nagekeken bij het revisie bedrijf hier op het eiland, er was toen ook een tapeind afgebroken en die hebben ze uitgeboord. Eigenlijk had ik toen al alert moeten zijn op de andere gaten die waarschijnlijk ook niet zuiver waren. Maar nu trokken de bouten het schroefdraad er uit, wat zou er gebeurd zijn als de bouten bleven zitten met de kop? .
De oorzaak is verkeerde montage van de veerschotels, 2 verschillende type voor inlaat en uitlaat. En deze hadden ze omgewisseld. Veerdruk en werking veranderd hierdoor en dat hoorde ik ook.. maar ik kwam er maar niet achter wat het nu kon zijn. Dan ook nog eens twee oliekanalen die dichtbij elkaar liggen en die stonden met elkaar in verbinding, leek net of er geprobeerd was om de kanalen op te boren.
Het handboek schrijft niet voor dat de draadeinden en ring met olie ingesmeerd moeten worden, wat zal het in dit geval uitmaken? Er zijn daar ook veel verschillende meningen over en ook een mooi topic te vinden op MB forum.
En ja, een ja een 240 is vele malen degelijker alleen in de bergen een beetje sloom