Hallo allen,
Sinds een jaar rij ik een W123 200 uit 1984. Alles onderhouden, en vorige maand weer door de APK gekomen, nooit problemen mee gehad. Tot nu.
Even geleden op een warme dag een lange rit gemaakt van een paar honderd kilometer. Normaal heeft de auto hier geen problemen mee, temperatuur blijft onder 100*C bij zeer warm weer. Vlak voor ik thuis was begon de temperatuur op te lopen richting de gevarenzone, en ben ik gestopt om te kijken wat er aan de hand was. Motor voelde erg heet maar kookte niet. Even af laten koelen en de laatste 10km naar huis schommelde de temperatuurmeter hevig tussen 90*C en 120*C. Gelukkig heelhuids thuis gekomen, en daarna de koeling na gaan kijken. Radiateur zag er al niet meer helemaal jofel uit, wat roestig en een strook lamellen weg. Deze vervangen samen met de thermostaat, en daarna een proefrit gemaakt. De temperatuur blijft op de zelfde manier schommelen, en loopt vooral op als er vermogen gevraagd wordt (accelereren of een klimmetje). Olie is helder, motor loopt goed en rookt niet, dus de koppakking verdenk ik niet gelijk. Slangen en radiateur worden boven zeer warm en onder koud. Ik verdenk de waterpomp dat hij kapot is, omdat ik ook niet veel stroming kan zien als ik in de radiateur kijk. Hij lekt geen kvs, en het peil is normaal.
Op het forum kon ik niet echt een post vinden met dezelfde problemen, of een stappenplan om een probleem op te sporen. Voordat ik onnodig iets vervang wil ik graag een diagnose stellen, maar kom daar zelf niet uit.
Zijn er mensen die hier iets uit kunnen halen, of een strategie weten om het probleem te achterhalen?
Graag hoor ik van jullie!
Vriendelijke groet, Joris