door RD500sec » 17 nov 2019, 12:01
In de praktijk werkt het nog wel eens anders, bij de 123 kun je alle hoeken verstellen, je hoort de wielen aan de voorkant uit elkaar te drukken tijdens het uitlijnen, je kunt de middenstand van het stuurhuis fixeren, dit alles om tot een goede uitlijning te komen. Het fixeren van de middenstand en het uit elkaar drukken van de wielen gebeurd bij veel uitijners niet.
Bij een moderne auto zijn niet alle hoeken afstelbaar, vaak is alleen de sporing nog af te stellen.
Krijgt een monteur die geen ervaring met Mercedes heeft een MB waar de hoeken totaal verkeerd staan, het stuurhuis uit het midden, dan kan dat tot een onbevredigende uitlijning leiden.
Ook een auto die redelijk goed staat, kan door de vele verstelmogelijkheden slechter bij de uitlijner vandaan komen dan hij erheen ging. Verstel je het camber, heeft dat gevolgen voor caster en sporing, bijstellen van caster heeft weer invloed op camber en sporing. Een goede afstelling vraagt geduld en inzicht van de monteur.
Dat je bij elke uitlijner terecht zou moeten kunnen, ben ik wel met je eens, helaas heeft niet elke uitlijner monteurs lopen die het ook waar kunnen maken.
Met vriendelijke groet, Richard