MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 23:00

Automaat transmissie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat transmissie

Berichtdoor KeesBenz » 09 nov 2006, 22:44

Wie kan mij vertellen wanneer de schakelmomenten (bij welke snelheid dus) ongeveer zijn van een 280 uit 1979. Bij de MB-dealer vertelde ze mij dat je de eerste versnelling eigenlijk niet gebruikt maar dat je bijna direkt naar z'n twee overgaat. Ik zit dan bij circa 45 km/u al in z'n vier... Is dat echt normaal? Ik ben een rustige rijder en heb eigenlijk het idee dat als ik 80/90 rij, de motor best wat minder toeren mag maken. Of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik heb de auto pas een paar weken en ben nog niet boven de 120 geweest.

Groet, Kees
KeesBenz

Antwoord:Automaat transmissie

Berichtdoor ketelbinkie51 » 09 nov 2006, 22:50

Dit hoort zo!Als je je gas dieper in trapt komtie pas in zijn 4 bij 80 km/u
Rustig rijden is hij al in zijn 4 bij 45 km/u, klopt!

1ste versnelling merk je niet.Alleen in zijn bergversnelling blijftíe in zijn 1. Voor de echte steile hellingen.<br><br>Bericht gewijzigd door: ketelbinkie51, op: 2006/11/09 21:51
ketelbinkie51

Berichtdoor Robert » 09 nov 2006, 22:58

Kees het klop dat de Benz in zijn twee optrekt of je moet zwaar beladen zijn of je gas tot aan de bodem dan staat ie in zijn eerste versnelling, verder is het zo dat de bestuurder het schakelmoment bepaald, dit doe je met het gaspedaal. En zo als jij al zegt ik ben een rustige rijder zal deze al snel in zijn vier staan. En ja tegenwoordig hebben we 5 of 6 en de nieuwste Benz automaat 7 versnellingen dus in dat opzicht maken onze “oudjes� meer toeren en lawaai, maar dat hoort allemaal bij een oldtimer rijden!

Groet Robert uit AP;)

Robert

Berichtdoor KeesBenz » 09 nov 2006, 23:34

Heren, dank voor de reactie! Het rijden in een automaat is voor mij een tijdje geleden. In MB automaat heb ik hiervoor nog nooit gehad, was altijd een beetje een droom... Hij lust wel een slok, een dezer maar LPG er in. Enne, ik weet dat een oldtimer ff anders rijdt dan een auto van nu. Ik heb ook een W115. Leuk en mooi hè allemaal.

Groet, Kees
KeesBenz

Berichtdoor 250petrolgrun » 09 nov 2006, 23:42

Mooie Kleur Kees-Benz

is dat Chinablau?

Leve de Koningin, Arno uit de Hofstad(groep)
250petrolgrun

Berichtdoor Robert » 10 nov 2006, 00:06

He, Arno heb je deze kleur al voor je verzameling?:whistle: ‘t’s wel een mooie kleur Hé :P

Groet Robert uit AP ;)

Robert

Berichtdoor MarceldB » 10 nov 2006, 00:36

In deze tabel staan de schakelmomenten. Als ik jou was zou ik me ernstig zorgen maken. In de tabel staat namelijk dat de automaat bij 47 km/u overschakelt naar 4. Bij jou is dat 45 km/u :P

MarceldB

Berichtdoor KeesBenz » 10 nov 2006, 18:53

Hele nacht wakkr gelegen! Maar vandaag ff getest en, GELUKKIG bij 47 km/u gaat de vierde versnelling in werking van mijn ó-zo fraaie China-bleu Mercedes.

Bedankt voor het schema!
KeesBenz

Berichtdoor MarceldB » 10 nov 2006, 20:04

Pak van je hart! :laugh:

Hij ziet er inderdaad mooi uit. Heb je hem bij Budget Benz vandaan?
MarceldB

Berichtdoor KeesBenz » 10 nov 2006, 21:15

Yes! Uhhh... ik twijfelde, een pak geld. Maar m'n vrouw, gevallen voor de kleur, overtuigde me dat we er jaren plezier van zullen hebben. Er staat tenslotte echt net 33.000 km op de teller.
KeesBenz

Berichtdoor Ton » 11 nov 2006, 08:31

Dan zou ik hem echt een heeele goede anti roest behandeling laten geven. Die auto's bij Budget Benz zijn dat echt wel waard. Of stal je hem en rijd je alleen bij mooi weer?
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor KeesBenz » 11 nov 2006, 10:39

Over een tijdje gaat ook deze voor een conservatie behandeling naar Van Egmond. Heb ik bij mijn W115 ook laten doen, perfect. Kost ook wel weer het nodige, maar je moet het maar zien als investering zeggen we dan altijd... En maar hopen dat je geen brokken maakt.:(
KeesBenz

Berichtdoor Topasbrauner » 11 nov 2006, 12:39

KeesBenz, ik hoop dat ik ook nog eens een MB zoals ze die bij BudgetBenz hebben, ga rijden. Wat een mooie collectie hebben ze.
Bij van Egmond hebben we met de 115 club een keer een rondleiding gehad. Goed bedrijf!

Heel veel plezier met je echte Mercedes.

Job
Topasbrauner

Berichtdoor KeesBenz » 11 nov 2006, 13:14

Dank voor alle reacties, heel leuk!
KeesBenz

Keer terug naar Techniek