door Jeroen » 11 okt 2019, 09:03
Het meeste is al gezegd. We hebben jarenlang in het buitenland gewoond en dan stonden mijn oldtimers ook altijd lang stil, maar nooit 5 jaar.
Diesel en filters vervangen lijkt me een goede zaak. Als je start met oude diesel, krijg je ook al die troep in de pomp en injectors. Ik heb in al die jaren stalling van mijn auto’s een keer gehad dat na ongeveer een jaar, de benzine was vergaan. Gelukkig merkte we het voor het starten.
Remmen checken, en voor de zekerheid zou ik toch ook de olie en filter vervangen. Zeker de remolie even vervangen. Dan maar eens voorzichtig gaan proberen. Grote kans dat je banden aan vernieuwing toe zijn. Als de wagen gewoon op zijn wielen/banden heeft gestaan, kunnen deze na zo’n lange tijd wel eens vierkant zijn geworden. Afhankelijk van hoe oud die banden sowieso zijn, kan het vermoedelijk geen kwaad om ze even te controleren. Je zou eigenlijk niet moeten rijden met banden die 8-10 jaar of ouder zijn. Ik heb laatst op mijn W123 vier nieuwe banden gezet. Niet omdat ze versleten waren, maar gewoon omdat ze al 11 jaar oud waren. Merkbaar verschil qua comfort en grip.
Banden hoeft niet meteen natuurlijk. Je merkt direct als ze vierkant zijn geworden.
Nog niet genoemd, maar je moet natuurlijk wel een goede accu hebben!
Als je de motor weer aan de praat heb, proefritje maken en een paar keer onder de motorkap kijken of alles nog goed gaat. Stilstaan is nooit goed voor auto’s. Rubbers e.d. drogen uit, dus wellicht krijg je hier en daar wat lekkages.
Toevallig een half jaar geleden een vriend geholpen met zijn Jaguar XJ, serie 2, na drie jaar weer te starten. Was perfect rijdend weggezet. Was natuurlijk benzine. Vervangen, alles gecontroleerd als bovenstaand. Starten en sloeg direct aan. Maar de benzine spoot overal uit de carburateurs. Allerlei pakkingen en O-ringentjes hadden het in die drie jaar stilstaan begeven.
Succes ermee
Jeroen