Ik was me al een tijdje aan het oriënteren om de Mercedes weer op LPG te laten lopen (ook in verband met de e10 brandstof) Waar ik tegenaan loop is toch de gastank.
Ik heb veel gezocht op internet en ben verschillende oplossingen tegengekomen, echter kom ik er niet helemaal uit wat ik nou de beste is. Ik heb zelf een voorkeur voor optie 1 en 3 maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen!
Wat ik graag zou willen is het zo onzichtbaar mogelijk in te bouwen, zodat je het van buiten en van binnen niet ziet.
Optie 1:
Verticale LPG ringtank op de plaats van het reservewiel.
- LPG Tank stehend S124.jpg (36.71 KiB)
- Mercedes-W123-stehender-Tank-Autogas-Venturi-969x1024 (1).jpg (199.12 KiB)
- gastanks .jpg (1.58 MiB)
+ je ziet niet dat er een LPG tank is ingebouwd
+ past zonder al te veel grote aanpassingen
- Deze tanks, van met merk Irene (speciaal ontwikkeld hiervoor) zijn vrij prijzig na informeren kom ik uit op 545,54 euro (artikelnummer: IVER650240). Stako maakt ze ook, de tank die past inclusief beugel (artikelnr: V65006412) komt uit op 570,50 euro
- Max 53 liter tank mogelijk en daar dan 80% vulling van...
- Geen reservewiel meer in de auto
Optie 2:
Horizontale ringtank op de plaats van de benzinetank monteren en een kleinere brandstoftank monteren
- mercedes lpg.jpeg (82.58 KiB)
- mercedes lpg1.jpeg (73.06 KiB)
Foto even geleend van het forum:
- forum7.JPG (61.08 KiB)
+ alles zit onder de auto
+ reservewiel is mee te nemen
- De LPG ring tank kan niet te groot(hoog) zijn, anders zie je hem van de zijkant of achterkant van de auto
- Erg kleine benzinetank en moet op maat gemaakt worden
- niet praktisch om in een vierkante ruimte onder de auto een ronde tank te monteren
- je ziet mogelijk aan de achterkant/zijkant de ringtank zitten
Optie 3:
Cilindertank monteren half door de kofferbak bodem heen en daarachter een benzinetank uit een volvo 240 station
aanzicht vanuit de kofferruimte:
- volvo-240-245-dl-lpg.jpg (159.13 KiB)
- IMG_3929.JPG (6.62 MiB)
Aanzicht onder de auto: (even onder zo'n volvo 240 station gedoken)
- lpgtank.jpg (4.66 MiB)
+ optimaal benutten van de vierkante ruimte onder de auto
+ Relatief grote LPG tank en relatief grote benzinetank onder de auto
- volgens mij een grote ingreep omdat er een deel van de kofferbakbodem weggeslepen moet worden. Hierdoor raakt ook een stuk originaliteit verloren
Optie 4:
Cilindertank in de kofferruimte:
- DSC05030.jpg (73.23 KiB)
- DSC04926.jpg (81.75 KiB)
- MB_W123_LPG_inbouw_voorbeeld.jpg (78.02 KiB)
+ Quick win....
- Ziet er niet uit
- niet praktisch
- Zonde... Hier voor heb je geen station
- vol in het zicht