door Brammix » 10 nov 2006, 13:50
Met juiste zeskantige doppen, die enigsinds "bol" zijn gevormd is het aangrijppunt op de bout/moer op de vlakke kant van de bout/moer. Hierdoor kan je er meer kracht opzetten, je draait er minder makkelijk de hoekjes af. Als deze vlak waren worden alleen de hoeken belast. Bekijk doppen voor een slagmoersleutel maar eens "kracht" doppen, die zijn allemaal 6-kantig, met een bol profiel.
Het "nadeel" is dan dat je maar 6 posities hebt hoe je je dop op je bout kunt zetten. Vandaar dat veel dopsleutels 12 kanten hebben. dan zit je vaak in een keer goed, en dat sleutelt prettig. Ook zijn deze doppen vaak iets slanker wat ook prettig is.
Ik heb inmiddels 6 jaar ervaring met een "bruder mannesmann" set. Dit is een vergelijkbare set als die van de lidl, met vergelijkbare prijs. Het is geen profesioneel gereedschap maar voor de hobbyist meer dan voldoende. Het is zeker niet de prutskwaliteit van de grabbelbak. Er is bij mij nog geen dop gesneuvelt.
Grote voordeel is ook de compleetheid van deze doos. De hoge doppen, Pozidrive, Philips, imbus en torx allemaal op de set aan te sluiten. Ook het schroevendraaierhandvat waar je ook nog je kleine ratel op kunt zetten is vaak erg handig.
Ik zeg: altijd doen, want wil je al deze doppen, bits, enz. van een profesioneele kwaliteit kopen ben je honderden euro's kwijt, en zitten zo ook niet zo overzichtelijk in een doos.