Hoi Elyesa,
Volgens mij heb je meerdere soorten snelgloeiers.
Je hebt zulke om de oude windelgloeiers te vervangen. Deze zijn uitgelegd voor 9V en moeten in combinatie met de controlegloeispiraal en voorweerstand worden gemonteerd.
Dan heb je er geloof ik ook voor 12V die met een relais direct geschakeld worden op 12V.
Dan heb je ook nog goede merken zoals BERU waar een beveiligingsspitraal in zit die zorgt dat de stift niet te warm wordt. De weerstand verhoogt dan. Goedkopere hebben dit mogelijk niet en zouden wel kunnen oververhitten.
Daarom zijn ook niet alle gleoispiralen geschikt voor nagloeien bij lopende motor. Door de verbranding wordt de stift dan ook van buiten verwarmd en kan snel te warm worden als wordt doorgegloeid (ik doe dat wel eens met de hand via de trekknop). Bij BERU hebben gloeiers geschikt voor nagloeien de code GN.
Als je de gloeiers met de behuizing aan de massa houdt kun je ze testen en zien hoe snel ze opgloeien. In mijn geval op de 200D W110 duurde dat ongeveer 10 sec voordat ze echt rood werden.
- FEBI 9V gloeistift
- IMG_6255.jpg (98.78 KiB)
Groeten Math