Het is gewoon leuk je auto steeds beter te leren kennen
Vandaag wilde ik de Voorgloeiers uitbouwen en de gaten schoonmaken van koolstofresidue. Dit kan ook startproblemen veroorzaken, waarschijnlijk omdat dit kool stroom kan doen wegvloeien naar de massa.
Met het uitdraaien voel je al of ze door koolstof klem zitten, ze draaien dan moeilijker eruit en piepen daarbij door de wrijving. Ik zag ook dat bij de 2e cilinder de gloeidraad wat kraterig was. Slechte verstuiverstraal??
- Gloeispiraal cilinder 4
- IMG_4057.jpg (97.27 KiB)
- Gloeispiraal cilinder 2 helemaal rechts niet mooi glad
- IMG_4059.jpg (113.54 KiB)
Toch maar besloten om ook meteen de gereviseerde verstuivers in te bouwen. Met gebrek aan de speciale verstuiverhouder-dop mijn pijpsleutel maar met een grotere dop op de ratel.
- pijpsleutel
- IMG_4060.jpg (128.74 KiB)
- De uitgeschroefde verstuivers
- IMG_4061.jpg (128.89 KiB)
Ook de ¨Prallkugel¨ in de voorkamers bekenen. Deze zagen er goed uit. Alleen de van de 2e cilinder is wat kraterig. Toch de verstuiver niet goed geweest denk ik.
- Prallkugel 2e cilinder
- IMG_4071.jpg (127.14 KiB)
- met flits
- IMG_4069.jpg (89.41 KiB)
Dan ook de compressie maar eens gemeten. Wel eerst de gloeispiralen ingebouwd. Die van de 2e heb ik vervangen door een andere gebruikte.
- testen Ohme weerstand gloeispiraal
- IMG_4078.jpg (98.84 KiB)
- De ingeschroefde gloeispiraal zichtbaar in de voorkamer
- IMG_4080.jpg (111.31 KiB)
- Roodgloeiend
- IMG_4088.jpg (306.59 KiB)
- Compressie meten
- IMG_4083.jpg (103.72 KiB)
Ik meet lage compressie waardes. 12, 16, 15, 14 bar. De motor is natuurlijk koud. Misschien moet ik de plug wat vaster schroeven maar daar had ik niet zon zin in. Nu alleen handvast ingedraaid.
Alle leidingen weer vast en straten maar. Na al dat gepruts kwam er natuurlijk toch rook uit de eerste keer. Ook startte hij natuurlijk niet meteen omdat de inspuitleidingen leeg waren. Wel merkte ik dat er geen klopgeluiden meer waren, ik denk dus toch dat de oude verstuivers nadruppelden. Verder loopt de motor mooi rond en trekt goed. Filmpje plaatsen gaat hiet denk ik niet? De volgende koude start weet ik meer.
- Bijna klaar weer
- IMG_4089.jpg (120.43 KiB)
Wel nog even de oude verstuiver van de 2e cilinder afgeperst. zat op 105-110 bar maar de straal was wat scheef naar een kant. zal ze binnenkort eens alle 4 testen.
Groeten Math