In de tussentijd maar begonnen om het kachelhuis te wisselen............
Met slechts vier hendeltjes en één grote draaiknop. Daar zou je het klimaat in de W116 zonder klima-anlage volgens de folder perfect mee moeten kunnen instellen. Volgens de folder dus….
In werkelijkheid kende het hele systeem in mijn auto na ruim 46 jaar helaas nog maar twee standen: kokend heet…Koud, dus UIT, dat werkte gewoon niet meer.
Diagnose wees uit dat dit beperkte regelbereik veroorzaakt word door een klemmende kachelklep, die er dan weer voor zorgde dat de vacuĂĽmschakelaar niet bediend word waardoor de kachelkraan niet meer dichtgetrokken word. Overigens die kachelkraan werkt ook niet meer, de vacuĂĽmpot is zo lek als een mandje.........
De klemmende kachelklep word dan weer veroorzaakt door het vergaan van het schuimrubber op de kleppen. Omdat het schuim na 46 jaar volledige verteerd, vergaan en verdwenen was komt de klep een wereldschokkende 2 mm lager te liggen, gaat scheef staan en zet zichzelf shocking klem. Lang leve de Deutsche GrĂĽndlichkeit.
Maar goed dit leerde mij dat er maar één oplossing was: Het hele zwikkie dus uit elkaar en alle kachelkleppen voorzien van een nieuwe laag stof. Op marktplaats kocht ik een 2e hands kachelunit en onze “Bertoluchi” voorzag mij van een rolletje zelfklevend warmte bestendig stofachtig spul waarmee de kleppen opnieuw bekleed zijn.
En zoals in dit topic al eerder afgebeeld heb ik de 2e hands unit geheel gereviseerd.
Dat wisselen van de kachelunit blijkt nogal een klus te zijn dus klusjes die tegenvallen schoof ook ik lekker voor me uit. Om het kachelhuis onder het dashboard vandaan te halen......... is een soort van een gevecht op leven en dood tussen mij en Das Haus. Na een uurtje of vijf / zes sleutelen stond dat ding voor de wagen. Rest mij nog slechts een uurtje of vijf / zes geknoei in de Mercedes om de rest weer netjes in elkaar te zetten.
Owh ja tussen het middenrooster en de kachelunit zit een rubberen manchet
die is in staat van ontbinding dus om het middengedeelte terug te bouwen zal ik eerst dit rubber nieuw moeten zien te verkrijgen, maandag maar weer naar de Dealer
Resumerend kunnen we stellen dat een revisie van het kachelhuis echt een behoorlijke klus is. Het hele kachelhuis moet onder het dashboard vandaan. Dat moet eigenlijk in twee delen, dat maakt het makkelijker. Het kachelhuis kun je namelijk in de auto al splitsen, het onderste deel kun je er af halen en dan heb je veel meer ruimte om de rest van het huis naar onder toe weg te klappen en onder het dashboard weg te halen. Daarvoor moet je de kachelmotor ook los halen want anders ken dat lompe ding er nog niet onder vandaan....... nog meer moertjes en ringetjes op een hoop.........
Dan rest straks nog dat alle hendels, stangen en heveltjes weer goed afstelt zoals men het bedoeld heeft dan werkt het daarna echt super......... hoop ik dan maar. Maar je hebt dan de boel weer zo goed als het nieuw geweest is.
- IMG_8290.JPG (128.85 KiB)
- IMG_8372.JPG (141.44 KiB)
- IMG_8373.JPG (142.53 KiB)
- IMG_8374.JPG (143.76 KiB)
- IMG_8378.JPG (139.08 KiB)
- IMG_8384.JPG (119.94 KiB)
- IMG_8387.JPG (142.75 KiB)