Hoi Ronald,
Het klinkt inderdaad alsof een of meerdere cilinders niet meedoen na een koude start. Dit kan aan gloeibougies liggen (ik denk dat je snelgloeiers hebt die parallel geschakeld zijn).
- Snelgloeiers (parallel geschakeld)
- snelgloeiersOhmtestBERU4.JPG (111.71 KiB)
Allereerst zal je de kleppen eens moeten stellen. Als deze niet goed sluiten heb je geen compressie. Dan ook de gloeibougies nakijken. Verder geeft een compressiemeting ook veel informatie over de motor.
- compressie meten, kan via de injector of via de gloeibougie gaten
- IMG_0196.JPG (163.92 KiB)
Wat je zegt over dat de auto niet uit wilde met de knop is mogelijk zorgwekkend. Het kan dan dat de motor blijft lopen op olie. Dit kan idd komen vanuit een kapot vacuumpomp membraan. In de slang van de pomp naar de inlaat moet dan motorolie zitten.
- membraan vacuumpomp
- membraan Febi.jpg (634.05 KiB)
Ook een gescheurd membraan in de brandstofpomp kan rare reacties geven (maar dan zou hij toch uit moeten gaan met de knop en ook bij warme motor moeten roken en te snel lopen).
In een extreem geval kan het ook zijn dat de motor verkeerd om heeft gelopen. Dit kan wanneer je de auto start wanneer hij bv achteruit rolt van een helling. In dat geval kunnen ook de kleppen beschadigd zijn. Maar goed, dit komt niet zo gauw voor.
Zit er niet te veel olie in de motor?
Verstuivers reviseren komt dan als laatste. Deze kunnen slecht vernevelen of blijven hangen (klopgeluid). Ik heb hiervoor laatst zelf een testpomp gekocht, is een leuk klusje.
- gereviseerde verstuiver DNOSD220
- IMG_0191.JPG (69.59 KiB)
- druk testen verstuiver
- IMG_3982.jpg (102.6 KiB)
- nieuwe Duese in Verstuiver
- IMG_4028.jpg (97.95 KiB)
Meer info is altijd goed om dit soort problemen op te lossen.
Groeten Math