@jan123m102
Bijgaande epistel heb ik 7 maart j.l van Jan per contact formulier ontvangen
Jan ik maak hier een topic vor je aan in de rubriek Logboek zodat je alle activiteiten, exclusief koop en verkoop hier kwijt kunt.
Dus zoek je iets, of heb je wat te verkopen, doe dit svp in te-koop-aangeboden-of-gevraagd-f33.html
Bram Jansen
Beste mensen, hartelijk dank dat jullie aan mij denken. Dat vind ik echt
heel bijzonder. Dit bericht hieronder heb ik aan Richard gestuurd als
een ietwat uitgebreid antwoord. Misschien is het voor alle MB vrienden
ook wel leuk om dit verhaal te lezen. Tenslotte zijn er al heel wat
stappen afgelegd op zoek naar die ene motor. Als jullie dit akkoord
vinden, mogen jullie het wel plaatsen. Omdat ik niet goed weet hoe ik
foto's van whattsapp bij dit stuk kan plaatsen zijn er nog geen foto's bij.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voorpijp en een einddemper. Zouden
gebruikte, originele exemplaren nog te vinden zijn en zijn ze
betrouwbaar genoeg?
Met hartelijke groet, Jan de Lange
Hartelijk dank dat je me dit goede bericht stuurt. Fijn die
ondersteuning te voelen van alle MB vrienden. Als je het niet vervelend
vind, wil ik je wel iets vertellen over de enorme reis die ik inmiddels
heb afgelegd bij het zoeken.
Ja, er zijn inmiddels al weer heel wat vrolijke avonturen bijgekomen. In
Nederland konden we niets vinden, advertenties op onderdelen.nl,
marktplaats of E-bay leverden niets op, wel veel diesels W 124 gezien.
Verder veel particuliere en Mercedes bedrijven gebeld en benaderd.
Resultaat was helemaal niets. Of veel te duur en te weinig compleet bv.
1000 euro zonder dynamo, startmotor, carburateur en spruitstuk, bouwjaar
en km. stand onbekend (Marcel Kappen, Coevorden). Ook In Duitsland
kwamen we alleen maar M 102.910 blokken tegen, wel in goede staat en
voor een goede prijs.
Hoewel na 2 maanden zoeken het einde in zicht kwam en ik er bijna mee
wilde stoppen, ik kon al wel voor een goede prijs mijn chassis verkopen,
heb ik toch besloten om mezelf niet gek te laten maken. Want ondanks
alle tegenslagen wilde ik absoluut geen definitief afscheid wilde nemen
van mijn auto. Toen zijn we dus maar weer door gegaan. Daarna ben ik
uiteindelijk op advies van Ton Claus van Claus Klassiekers bij mij in
Den Haag ook op allerlei Franse websites gaan zoeken. En, ja hoor laat
ik daar nou uiteindelijk voor een hele goede prijs in Nice
(Zuid-Frankrijk), een M 102.920 kunnen vinden.
Na een beginfase waarin we contact legden met de koper en via app in het
Frans veel informatie over de motor uitwisselden heb ik dat complete
motorblok daar tenslotte gekocht. De eigenaar was iemand met een klein
taxi bedrijf die zelf twee Mercedes sedan auto's W123 allebei uit 1984
had, de een was een diesel waar hij zelf mee reed en de andere was een
benzine die hij had gekocht om de onderdelen weer los door te verkopen.
Dat motorblok e stond daar pas een paar weken goed droog op een pallet
op een betonnen vloer gestald. Sinds begin februari hebben we met deze
eigenaar sindsdien al bijna 3 weken intensief app contact in het Frans.
Hij was al die tijd zeer begaan en vertelde regelmatig over de situatie
van zijn motor. Stuurde foto's etc. Wat bleek mijn auto, waarvan de de
eerste eigenaar de Nederlandse ambassade was in Rome (december 1982)
had eind jaren tachtig deze verkocht aan een Nederlander in
Zuid-Frankrijk. Deze woonde in hetzelfde gebied als waar deze Franse
motor vandaan kwam. Mijn oude Franse kenteken eindigde op 06 evenals
die van de verkoper van de 'nieuwe motor' uit de omgeving van Nice. Dat
was natuurlijk heel erg leuk. Een echte internationale ontmoeting van
twee Benz vrienden.
Maar snel zou het niet gaan. Na het betalen van de motor inclusief het
volledige transport had ik alleen nog maar een pallet van 180 kilo met
daarop een ingepakte motor. Daarna had het vervoer op zijn Frans helaas
heel wat meer voeten in de aarde. Alles ging ouderwets, zonder track en
trace code en volledig vertrouwend op de betrouwbaarheid van onze Franse
verkoper. Tot onze schrik had zelfs de Franse vervoerder af en toe geen
enkel zicht meer waar dit pallet van ruim 180 kg nu weer was gebleven.
Maar nu na 2 weken duimen draaien, hebben we dan het complete M 102.920
motorblok met carburateur en v-snaren afgelopen donderdag in Den Haag
kunnen verwelkomen. Zo te zien was het in goede staat en met een iets
nieuwere carburateur versie, km. stand 166.860. De oude motor is er nu
bijna uit en het monteren van de 'nieuwe' motor kan daarna zo snel
mogelijk beginnen.
Met hartelijke groet,
Jan de Lange