[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Het logboek van Jan123 : Logboek / Showroom

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:31

Het logboek van Jan123

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Het logboek van Jan123

Berichtdoor Jan123M102 » 08 maart 2020, 12:27

@jan123m102
Bijgaande epistel heb ik 7 maart j.l van Jan per contact formulier ontvangen
Jan ik maak hier een topic vor je aan in de rubriek Logboek zodat je alle activiteiten, exclusief koop en verkoop hier kwijt kunt.
Dus zoek je iets, of heb je wat te verkopen, doe dit svp in
te-koop-aangeboden-of-gevraagd-f33.html


Bram Jansen






Beste mensen, hartelijk dank dat jullie aan mij denken. Dat vind ik echt
heel bijzonder. Dit bericht hieronder heb ik aan Richard gestuurd als
een ietwat uitgebreid antwoord. Misschien is het voor alle MB vrienden
ook wel leuk om dit verhaal te lezen. Tenslotte zijn er al heel wat
stappen afgelegd op zoek naar die ene motor. Als jullie dit akkoord
vinden, mogen jullie het wel plaatsen. Omdat ik niet goed weet hoe ik
foto's van whattsapp bij dit stuk kan plaatsen zijn er nog geen foto's bij.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voorpijp en een einddemper. Zouden
gebruikte, originele exemplaren nog te vinden zijn en zijn ze
betrouwbaar genoeg?

Met hartelijke groet, Jan de Lange



Hartelijk dank dat je me dit goede bericht stuurt. Fijn die
ondersteuning te voelen van alle MB vrienden. Als je het niet vervelend
vind, wil ik je wel iets vertellen over de enorme reis die ik inmiddels
heb afgelegd bij het zoeken.

Ja, er zijn inmiddels al weer heel wat vrolijke avonturen bijgekomen. In
Nederland konden we niets vinden, advertenties op onderdelen.nl,
marktplaats of E-bay leverden niets op, wel veel diesels W 124 gezien.
Verder veel particuliere en Mercedes bedrijven gebeld en benaderd.
Resultaat was helemaal niets. Of veel te duur en te weinig compleet bv.
1000 euro zonder dynamo, startmotor, carburateur en spruitstuk, bouwjaar
en km. stand onbekend (Marcel Kappen, Coevorden). Ook In Duitsland
kwamen we alleen maar M 102.910 blokken tegen, wel in goede staat en
voor een goede prijs.

Hoewel na 2 maanden zoeken het einde in zicht kwam en ik er bijna mee
wilde stoppen, ik kon al wel voor een goede prijs mijn chassis verkopen,
heb ik toch besloten om mezelf niet gek te laten maken. Want ondanks
alle tegenslagen wilde ik absoluut geen definitief afscheid wilde nemen
van mijn auto. Toen zijn we dus maar weer door gegaan. Daarna ben ik
uiteindelijk op advies van Ton Claus van Claus Klassiekers bij mij in
Den Haag ook op allerlei Franse websites gaan zoeken. En, ja hoor laat
ik daar nou uiteindelijk voor een hele goede prijs in Nice
(Zuid-Frankrijk), een M 102.920 kunnen vinden.

Na een beginfase waarin we contact legden met de koper en via app in het
Frans veel informatie over de motor uitwisselden heb ik dat complete
motorblok daar tenslotte gekocht. De eigenaar was iemand met een klein
taxi bedrijf die zelf twee Mercedes sedan auto's W123 allebei uit 1984
had, de een was een diesel waar hij zelf mee reed en de andere was een
benzine die hij had gekocht om de onderdelen weer los door te verkopen.
Dat motorblok e stond daar pas een paar weken goed droog op een pallet
op een betonnen vloer gestald. Sinds begin februari hebben we met deze
eigenaar sindsdien al bijna 3 weken intensief app contact in het Frans.
Hij was al die tijd zeer begaan en vertelde regelmatig over de situatie
van zijn motor. Stuurde foto's etc. Wat bleek mijn auto, waarvan de de
eerste eigenaar de Nederlandse ambassade was in Rome (december 1982)
had eind jaren tachtig deze verkocht aan een Nederlander in
Zuid-Frankrijk. Deze woonde in hetzelfde gebied als waar deze Franse
motor vandaan kwam. Mijn oude Franse kenteken eindigde op 06 evenals
die van de verkoper van de 'nieuwe motor' uit de omgeving van Nice. Dat
was natuurlijk heel erg leuk. Een echte internationale ontmoeting van
twee Benz vrienden.

Maar snel zou het niet gaan. Na het betalen van de motor inclusief het
volledige transport had ik alleen nog maar een pallet van 180 kilo met
daarop een ingepakte motor. Daarna had het vervoer op zijn Frans helaas
heel wat meer voeten in de aarde. Alles ging ouderwets, zonder track en
trace code en volledig vertrouwend op de betrouwbaarheid van onze Franse
verkoper. Tot onze schrik had zelfs de Franse vervoerder af en toe geen
enkel zicht meer waar dit pallet van ruim 180 kg nu weer was gebleven.
Maar nu na 2 weken duimen draaien, hebben we dan het complete M 102.920
motorblok met carburateur en v-snaren afgelopen donderdag in Den Haag
kunnen verwelkomen. Zo te zien was het in goede staat en met een iets
nieuwere carburateur versie, km. stand 166.860. De oude motor is er nu
bijna uit en het monteren van de 'nieuwe' motor kan daarna zo snel
mogelijk beginnen.


Met hartelijke groet,

Jan de Lange
Jan123M102
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 jan 2020, 01:09
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Het logboek van Jan123

Berichtdoor RD500sec » 08 maart 2020, 14:37

Jan, als je originele onderdelen zoekt, ga dan naar de dealer, er is nog best veel leverbaar, niet alles, maar dat hoor je dan vanzelf.
Zoek je origineel gebruikt, kun je bij de eerder genoemde adressen in je voorstel topic terecht, of hier op het forum natuurlijk.

Met gebruikte uitlaatdelen kun je geluk hebben, maar het kan ook dat je vlot weer op zoek moet.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Het logboek van Jan123

Berichtdoor Jan123M102 » 19 maart 2020, 15:46

Ik denk dat je gelijk hebt. Heb inmiddels al voor- en achterdemper via betrouwbare site Duitse site nieuw gekocht. :)
Jan123M102
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 jan 2020, 01:09
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Het logboek van Jan123

Berichtdoor Jan123M102 » 20 maart 2020, 17:31

Beste Mercedesliefhebbers,

Ik begin nog maar even in Frankrijk waar we na maanden gezocht te hebben naar het geschikte M 102.920 blok tenslotte, zoals al eerder verteld uiteindelijk via een Franse Marktplaats site dit blok hebben gevonden. Het stond in de weg bij deze Mercedes fanaat en nam teveel ruimte in beslag. Het was een blok met een handgeschakelde 4 bak er nog aan vast. Alles zag er nog goed uit, redelijk schoon en fris. En de enthousiaste eigenaar deed er alles aan om ons de juiste informatie over de donor auto waar hij uit kwam te verschaffen. Zo stuurde hij ook foto's van de binnenstoelen en achterbank van de originele auto. Die zagen er ook nog goed uit dus dat gaf veel vertrouwen. Dat leverde ook hele komische momenten op. Zijn auto had volgens het Franse kenteken 06 op het einde, van Alpes-Maritimes. Wat bleek mijn auto wiens tweede eigenaar in Zuid-Frankrijk woonde, kwam uit precies dezelfde regio als zijn auto. !!


Dat gaf bij twee zover van elkaar verwijderde Mercedes liefhebbers wel een heerlijke schok van herkenning. De koop werd gesloten en voorbereidingen voor het transport getroffen. De verkoper zou contact zoeken met een groot transportbedrijf en die brachten het vervolgens in bij een transportpoule waarin iedereen een bod kon doen op dit vervoer van een motor en bak van bijna 200 kilo. Dit leverde voor alle partijen de beste deal op. Na eindeloos heen en weer geapp, natuurlijk moest alles in het Frans, was er tenslotte een teken dat het transport dat goed werd verpakt en ook hier deed de verkoper er alles aan om motor plus bak in zo goede staat voor ons achter te laten en in te pakken.

Omdat alles ook op zijn Frans ging, heel relaxed was het, maar track en trace nooit van gehoord, wel nee, wij doen alles met de hand. Ondanks al ons vertrouwen was het dus af en toe wel even slikken toen we met de transporteur geen enkel contact konden krijgen en ook de verkoper een weekje weg bleek te zijn. Visioenen van mogelijke verkoop naar Afrika of waar dan ook naar toe, kwamen af en toe wel boven. Toen helemaal niemand meer wist waar het transport was gebleven, niemand liet ook maar een teken achter had ik het wel even benauwd. Plotseling na bijna 2 weken werd ik 's avonds gebeld door een groot transportbedrijf. Vanavond zou bij hen in Dieren-Doesburg een motor uit Frankrijk worden bezorgd en die kon dan morgen, met de bakwagen die een kraantje had, bij garage Schippers in Den Haag worden afgeleverd. Eind goed al goed, maar wat er die volgende dag ook gebeurde er kwam geen motor. De volgende dag heb ik het Franse transportbedrijf maar gebeld om erachter te komen wat er was gebeurd. Tot mijn verbazing wist men van niets!! Maar ik moest zijn compagnon maar eens een mail sturen, misschien wist die nog iets. Nou, die mail is er gekomen, we waren natuurlijk op zijn zachtst gezegd n'ést pas heureux (niet gelukkig) etc. Daarna bleef het stil, die mail werd niet beantwoord en een lichte paniek maakte zich van ons meester. het zou toch niet op het laatst mis gaan. Weer gebeld naar Frankrijk, hoe zat het nu, we begonnen ons wel ongerust te maken. Nee, het zou waarschijnlijk er met een paar dagen wel kunnen zijn. er was even iets misgegaan. Misschien had dit telefoontje toch indruk gemaakt, want terwijl ik de volgende dag weer met hen aan het uitzoeken was, hoe het nu zat, kreeg ik een appje met een foto van garage Schippers.

Daarna ging het rustig mijn oude motor werd losgekoppeld en er uit getakeld. Daarna werden de twee blokken om makkelijk te werken naast elkaar geplaatst. Goed te zien is het verschil van de jongere motor uit 1984 met een iets modernere carburateur. Op die manier kregen we een goed overzicht welke losse onderdelen eventueel moesten worden omgezet. De Franse verkoper had al aangegeven dat de verdelerkap en de rotor vernieuwd moesten worden. Daarnaast is natuurlijk al het pakking en keringwerk vervangen evenals de V-snaren.

In het vervolg zal ik nog wat meer ingaan op de montage en wat meer detailfoto's laten zien.
Bijlagen
IMG-20200309-WA0001.jpg
Hier zie je het oude en 'nieuwe' blok naast elkaar
IMG-20200309-WA0001.jpg (268.41 KiB)
IMG-20200215-WA0000.jpg
Dit was mijn oude Franse nummerbord uit de omgeving van Nice
IMG-20200215-WA0000.jpg (84.22 KiB)
IMG-20200215-WA0002.jpg
Hier is een foto van de Franse donorauto waar motor en bak uit zijn gehaald. Let op het kenteken.
IMG-20200215-WA0002.jpg (280.62 KiB)
IMG-20200309-WA0000.jpg
Het oude blok in de takels
IMG-20200309-WA0000.jpg (236.24 KiB)
IMG-20200227-WA0001.jpg
Hij zat de zojuist gebrachte motor met bak alvast uitgepakt
IMG-20200227-WA0001.jpg (189.62 KiB)
IMG-20200215-WA0001.jpg
Nadat onderweg mijn blok het had begeven, werd hij terug gesleept
IMG-20200215-WA0001.jpg (236.22 KiB)
IMG-20200214-WA0002.jpg
De olie was er uitgehaald zodat het onderweg niet zou lekken
IMG-20200214-WA0002.jpg (361.12 KiB)
Jan123M102
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 jan 2020, 01:09
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron