Ik ben sinds een kleine twee weken eigenaar van een Origineel Zwitserse 450SLC uit 1973.
Na een W123 280, een W123 230TE en een W201 190D vervoer ik me inmiddels dagelijks in een W201 2.3 Sportline.
Al sinds een paar jaar ben ik opzoek naar een nette Mercedes coupè.
Allereerst zat ik in de richting van een 500 of 560 SEC te kijken.
Echter heb ik in al die jaren geen goed exemplaar met gewenste opties voor eerlijk geld kunnen vinden, ik was er eigenlijk net te laat bij. Ze zijn de afgelopen jaren behoorlijk in prijs gestegen.
Gaande weg in mijn zoektocht ben ik eigenlijk de SLC steeds mooier gaan vinden en had dus ook mijn zoekgebied iets verbreed.
Zo ben ik uitgekomen op deze prachtige 450SLC uit 1973.
De wagen is in 2007 uit Zwitserland hierheen gehaald, dit is goed te merken kijkend naar de redelijk roestvrije carosserie.
In 2013 heeft de vorige eigenaar deze bij Aaldering aangekocht en nu sinds enkele weken heb ik hem particulier van hem overgenomen.
De wagen zelf:
C107 450SLC
Icon Gold Metallic met groen leder interieur.
Electrisch schuifdak, koplampwissers en origineel geleverd op kroonkurken. Het reserve wiel is nog zo goed als nieuw met een ongesleten band uit 1983...
Verders is de auto redelijk kaal, bijvoorbeeld geen electrische ramen of airco. Zelfs een rechterbuiten spiegel ontbreekt op de optielijst van deze wagen.
Alle boekjes zitten er bij met het laatste afgestempelde onderhoud bij 185000 door aaldering. Inmiddels staat er bijna 230000 op de teller.
De motor loopt super en de automaat schakelt heerlijk soepel.
Kwa bodem zit er niet veel werk aan, hier en daar een minimaal gaatje wat even aangepakt dient te worden.
Er zitten wel wat roestblaasjes onder de lak die ik deze winter direct wil aanpakken.
De koplampwissers heb ik nog niet werkend samen met de koplamp sproeiers.
De kachelmodulator die de waterklep voor de kachel bediend functioneerd ook niet naar behoren en de stoelvergrendeling heb ik ook nog niet werkend gekregen.
Ook het interieur verdient nieuw leder.
Verders werkt alles prima.
Zo heb ik het CV systeem al gerepareerd (losse leiding) en alle raapmjes weer gangbaar gemaakt door de geleiders opnieuw te smeren.
Ook het schuifdak gaat weer soepel nadat ik deze opnieuw gesmeerd had.
Het is de bedoeling deze wagen compleet te restaureren en in ere te herstellen.
Ik zal hier op het forum een logboek bijhouden en wellicht wat vragen stellen.