door Govert » 15 apr 2020, 17:28
Op zich "mag" de stationair schroef verdraaid worden, maar het is vreemd dat het nodig is. Eens ingesteld is het eigenlijk altijd goed en het staat ook niet op de onderhoudslijst.
Het instellen is mogelijk, maar je moet een toerenteller hebben, de motor moet warm zijn (60-80ºC). Er is een specifiek toerentalbereik voor stationair. Samen met de toerentalversteller op het dashboard mag het ook niet boven een bepaald toerental komen, want als dat te hoog is loopt de motor (met deze RSF-regelaar) vanzelf naar het hoogste toerental (en wordt dan afgeregeld). Daar gaat de motor ook niet direct kapot van, maar het is niet zo handig natuurlijk. Bij een koude motor is het wel schadelijk.
Instelwaarde voor stationair is 700–800 toeren, met stationairschroef op dashboard erbij 1000-1100 tpm. Motor moet blijven lopen als aanjager aanstaat en stuurbekrachtiging goed gebruikt wordt (stuur helemaal naar een kant bewegen).
De moer moet losgedraaid worden (met ringsleutel), dan kan de stelschroef verdraaid worden.
De echt spannende schroeven zitten inderdaad achter een plaatje.