door JantjeV8 » 12 jun 2020, 07:25
Er staan verscheidene overdrukventielen op die bladen. Welke hoort bij jouw motornummer?
Ik lees er 1 van 3 bar, meerdere van 5 bar en een hoogste van 8 bar.
Dat zal maar net het verschil zijn waarvoor die motor destijds bedoeld was: in de auto, in een reefer, in een heftruck, in een Unimog, in een ankerlier, naar welk werelddeel werd het verscheept, noem maar op.
Als je revisiemonteurs daarover spreekt is het bij allen verschillende, maar 5 of 5,5bar is hartstikke courant. De constructie van de motor is ook niet ineens anders als er een 8 bar ventiel in zit, t.o.v. de 3 bar. De keerringen e.d. blijven hetzelfde.
Los daarvan zou je nog eens kunnen meten met een andere meter, kijk of je die bij het oliefilter ergens tussen kunt aansluiten, zien of er verschil is. Misschien is je meter wel erg enthousiast.
Heb je toevallig ook een olietemperatuurmeter ingebouwd zitten?