Goedemorgen.
Voordat je bij een specialist te raden gaat kun je zelf al véél zelf doen / controleren.
Als eerste zou ik kijken of, wanneer je de deur sluit, deze niet omhoog getild óf omlaag geduwd wordt door de slotvanger.
Vervolgens zou ik kijken of, wanneer de deur dicht zit, deze mooi vlak ligt aan zowel de achterkant als de voorkant van de deur. De deur mag niet verder naar binnen liggen dan de rest van de auto maar óók niet verder naar buiten staan. Een verkeerd gemonteerd rubber kán zoiets deels veroorzaken maar verkeerd afgestelde scharnieren en slotvanger kunnen ook de oorzaak zijn. Bovenstaande proberen zonder afdichtrubber brengt hierin duidelijkheid.
Ook zou ik kijken of alle lijnen mooi in elkaar overlopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de sierstrip, de bovenkant van het plaatwerk én de onderkant van de deur. Wanneer je een onverprutste deur hebt dan moeten alle lijnen en alle naden mooi door- / overlopen in elkaar.
Wanneer dit alles in orde is dan kun je de aandacht verleggen naar de scharnieren en de slotvanger. De scharnieren zijn vrij eenvoudig op speling te controleren door de deur in volledig open toestand aan het einde (handgreepzijde) op te tillen. Vervolgens hetzelfde herhalen in bijna gesloten toestand. Wanneer dat optillen voelbaar mogelijk is dan zit er mogelijk teveel speling op de scharnieren hoogst waarschijnlijk door versleten scharnierpennen. Deze zijn te vervangen maar wellicht niet door jezelf omdat daar bij voorkeur speciaal gereedschap voor nodig is.
Zoals je ziet, er zijn wat stappen te nemen voordat de "specialist" nodig is.......
Veel succes. En lukt het niet of heb je verdere vragen, gewoon stellen.......
Groeten, Pieter