[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koude start? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:49

Koude start?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koude start?

Berichtdoor Gerrie Diesel » 07 nov 2006, 23:42

Mijn 'nieuwe 200D' ('78), lijkt na de koude start op drie pitten te lopen (zowel met verhoogd als stationair toerental. Na een rustig ritje door het dorp en enkele snelwegkilometers loopt de motor weer netjes.
Duidt dit op vuile/versleten verstuivers? Is dit iets wat ik als beginnende sleutelaar zelf kan vervangen?

De auto heeft 120.000 gelopen en een klein maandje in mijn bezit. In deze periode heeft de wagen 3000 km probleemloos gedraaid. De komende 7 maanden zal ik gemiddeld 2000 km per week gaan rijden met deze auto, ik wil hem dus wel graag goed in orde hebben.

Graag advies.

Gerrie Diesel
Gerrie Diesel
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Wiebren240D » 08 nov 2006, 00:45

hallo Gerrie Diesel

ja het hoort niet zo de moter hoort gelijk op 4 cylinders te draaien ja zoek dat nu eens uit

wat zit er in de tank Diesel of wat anders en wanneer heeft de auto voor he laatst een grote beurt gehad is ook zo,n ding

dit kan nog wel meer oorzaaken hebben ja de verstuivers gewoon even testen weet je wat je hebt de druk staat meestal op de verstuiver zelf
er kan ook nog lucht in het diesel systeem zitten

en zo zijn er nog wel een paar dingen ik denk zelf een grote beurt alle filters en olie verversen en goed kijken of er nergens lucht bellen in het systeem zitten

de Groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Gerrie Diesel » 08 nov 2006, 20:00

Je hebt eigenlijk wel gelijk Wiebren, ik weet zelfs de recente onderhoudshistorie niet. Maandag a.s. krijgtie een grote beurt en wordt alles nagekeken. Dan zal alles wel goed komen.
Bt the way, hij rijdt op gewone diesel, geen Vpower of plantaardige olies.
Gerrie
Gerrie Diesel
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor MajikSimon » 08 nov 2006, 23:15

allerlei dingen zijn mogelijk; niet werkende gloeibougie ( altijd allemaal in 1 x vervangen)vuile brandstoffilters, vuil in de tank, tankzeef verstopt, kleppen stellen is ook belangrijk voor goede koude start

Door schade en schande ben ik wijs geworden en geen onderhoudshistorie betekent altijd direct alle filters en olies wisselen bij mij, ik wissel zsm na aankoop motorolie, brandstoffilter, kleine brandstoffilter, luchtfilter en oliefilter, versnellingsbak en cardan olie, en ook remvloeistof flushen en koelvloeistof vervangen..want je weet niet hoelang alles erin zit. Ook kleppen stellen is niet iets om ooit nog eens te doen. Als alle vloeistoffen 1 a 2jaarlijks vervangen zijn is koelvloeistof en remvloeisof wisselen natuurlijk niet nodig, idem dito voor de rest...

Klein beurtje dus, zou ik zelf doen als ik zou was maar goed de definities van kleine en grote beurt wisselen nogal, en ook de kosten. Aan materiaal kost bovenstaande niet zoveel; 80 a 140 euro.
MajikSimon
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Topasbrauner » 09 nov 2006, 13:12

een niet werkende gloeibougie kan niet, want dan werken ze allemaal niet. Of er moeten parallele gloeiers in zitten.
Ik heb mijn auto eens een tijdje gereden met plantaardige olie, zonder ombouw en hiermee mijn voorkamers volgekoold. De seriegloeiers (of een of sommige ervan) maakten massacontact in de voorkamers en de motor wilde absoluut niet lopen.
Nu nieuwe kamers en snelgloeiers en het draait meteen mooi rond binnen 7-10 sec gloeien<br><br>Bericht gewijzigd door: Topasbrauner, op: 2006/11/09 12:13
Topasbrauner
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor MajikSimon » 09 nov 2006, 18:39

de oude diesels hebben seriegloeiers, daarna parallel hoor,ook de 200D..maar 78 zal idd wel in serie zijn..
MajikSimon
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Wiebren240D » 10 nov 2006, 21:01

hallo jongens

als het nog orgineel is is het in serie hoor reken daar maar op

maar hoe zou het nu gaan met onze Gerrie Diesel

groeten Wiebren Nieuwenhuis<br><br>Bericht gewijzigd door: wiebren240d, op: 2006/11/10 20:07
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Gerrie Diesel » 12 nov 2006, 17:12

Alles opgelost. Een grote beurt, allemaal nieuwe filters, lekker verse olie en de kleppen gesteld. Alles loopt weer als een zonnetje en de start is probleemloos. Ik ben weer zo blij als een kind.

Toch wel raar dat de wagen binnen een paar honderd kilometer ineens slecht ging lopen. Na de start leek het zelfs of hij maar op twee cilinder liep. Ik vertrouwde het in het geheel niet, kheb de wagen zelfs eerder naar de garage gebracht. Er zat één groot voordeel aan; ik produceerde zoveel rook dat ik geen last had van bumperklevers.

Ik heb bij ons in het dorp een goede Mercedes specialist gevonden die ik in de toekomst het onderhoud laat doen. Ik had het (kleine) onderhoud zelf willen gaan doen, maar mijn werksituatie en inzet van de 200D is anders geworden als ik had gepland, gemiddeld 1500 tot 2000km per week. Dus mijn auto moet dag en nacht klaarstaan.

Ik kreeg van deze specialist een compliment dat mijn wagen er zo goed bij stond, volgens hem was de kilometerstand van circa 120.000 ook een erlijke kilometerstand. Je snapt wel; ik glunderen en deze garagist kan bij mij niet meer kapot.

Verder heb ik iets gedaan wat voor sommigen heiligschennis is, ik heb mijn Becker (tijdelijk) vervangen voor een nieuwe Pioneer met bleutooth zodat mijn telefoon draadloos over de radio werkt. Het ontvangst is prima en de originele speakers voorin produceren een prima geluid.

Het olgende 'project' is de deurvanger linksvoor vervangen. Moet ik toch voor dat kleine stukje zichtwerk een hele spuitbus mimosageel kopen. Maar ja, dat moet maar.
Gerrie Diesel
 


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor Wiebren240D » 12 nov 2006, 20:02

hallo Garrie Diesel

ja dit is toch mooi jij tevreden en de garage houder ook tevreden heeft er weer een klant bij

maar ik zei al onderhoud is alles

maar ik wens je veel suc6 met je nieuwe auto

groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koude start?

Berichtdoor smeijers2 » 12 nov 2006, 23:55

fijn dat hij weer goed looptB) ;) :) :P
groet gerben
smeijers2
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten