MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:48

ontsteking afstelling

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

ontsteking afstelling

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 nov 2006, 23:50

Hallo landgenoten,

Weet iemand hoe een ontseking van een 230TE uit '82 moet staan als je op gas rijd??nieuw motorblok 102 en nog wat.

Ik heb gisteren verdelerkap, bogiekabels en bogies (deze ietsje krapper gezet, had ik ook egens gelezen (0,01mm) verwisseld maar zonder resultaat! De motor trekt als een natte krant op!

grt J de z uit F
JerommekeOhjajoh
 


Antwoord:ontsteking afstelling

Berichtdoor smeijers2 » 13 nov 2006, 00:39

hE die jerommeke mijn mb is een 1/2 jaar geleden voorzien van gas, heb niets veranderd aan de onstekings tijd, loop goed.

groet Gerben
smeijers2
 


Antwoord:ontsteking afstelling

Berichtdoor drieske » 06 jul 2007, 00:02

Gas ontsteekt langzamer dan benzine dus je ontsteking iets vroeger zetten, ca. 3 graden en de bougies normaalB) :whistle:
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Antwoord:ontsteking afstelling

Berichtdoor jan280CE » 06 jul 2007, 15:28

LPG heeft globaal een octaangehalte van 103/104 RON (Research Octane Number) afhankelijk van de samenstelling butaan/propaan in de zomer of de winter.
Daarmee ligt het duidelijk hoger als superbenzine welke een octaangetal van circa 98 RON heeft en Euro loodvrij 95 RON. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Er is, in tegenstelling tot andere brandstoffen, geen enkele toevoeging nodig om de hoge kwaliteit te waarborgen.
Doordat benzine de neiging heeft om onder druk zelf te ontbranden heeft de fabrikant voor elke benzinesoort het bijbehorende ontstekingstijdstip bepaald.
Gas kan tot hoge drukken samengeperst worden zonder dat het zelf ontbrandt, vandaar dat men ook graag experimenteert met LPG toevoeging bij dieselmotoren (zie andere topics op dit forum).
Het heeft voor LPG geen nut om te klooien met je ontstekingstijdstip. Het zinvolste is je ontsteking af te stellen op de benzinesoort die je doorgaans ook alternatief gebruikt.
Voor de juiste waarden verwijs ik gemakshalve maar weer naar de WIS-CD, waarop je overigens ook een schema aantreft waarmee je de gehele ontsteking met behulp van een gewone multimeter stap voor stap kunt controleren.

Succes,

Jan
jan280CE
 


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten