door RD500sec » 25 nov 2020, 03:02
Als er gas uit de bollen ontwijkt, blijft er minder gas over om te veren en wordt de vering juist stugger.
De wagen veert op de schroefveer, de schroefveer krijgt ondersteuning van het gas in de veerbol.
Zowel het gas als de schroefveer bieden tegenkracht als de wagen in veert.
De veerbol is in twee kamers gescheiden door een membraan, bovenin zit het gas, onderin de hydraulische olie.
Bij beladen wordt de veercilinder opgepompt, doordat de auto zakt, treed het hoogteregelventiel in werking en laat olie naar de veercilinders stromen, er ontstaat een hogere druk, die druk komt ook onderin de veerbol, de kamer met het gas wordt kleiner, door de drukverhoging wordt het gas gecomprimeerd, daardoor veert de beladen auto stugger, het gas staat onder hogere druk en is kleiner in volume.
Ontwijkt het gas uit de bol, zakt de auto door de lagere tegendruk van het gas. Het hoogteregelventiel zorgt ervoor dat de
Veercilinders weer opgepompt worden, daardoor zal het volume van het gas bovenin de bol afnemen, terwijl er al minder in zit, dus de auto gaat stugger veren. Tot het gas helemaal is ontweken, dan staat de auto hydraulisch op slot. De schroefveer wil nog wel, maar de veercilinder kan niet meer.
Een heel verhaal, maar minder gas betekent stugger veren en een hogere druk in het systeem.
Dat veercilinders uitwendig geen lekkage vertonen, wil niet zeggen dat ze ook goed zijn. Het kan dat de zuiger inwendig lekt, dat de afsluiting zuiger/cilinder lekt, en dat de zuigerstang die de cilinder uitkomt nog wel afdicht. Lekkage tussen zuiger en cilinder zal ook voor een zachter veergedrag zorgen. De auto zal ook in de veren zakken bij stilstand.
Zitten er lucht of gas belletjes in de olie, zal de vering ook zachter worden
Een lekkende zuigerafdichting kan voor lucht in de olie zorgen.
Een systeem wat niet goed ontlucht is, (na werkzaamheden) zal ook zachter veren. Uiteindelijk gaat de lucht er wel uit, maar dat kan even duren. Beter is het om met het hoogteregelventiel de auto omhoog en omlaag te sturen tot de lucht eruit is.
De schroefveer kan ook een deel van zijn veerkracht kwijt zijn, of er kan een deel van een winding gebroken zijn, waardoor de veer niet meer de kracht en hoogte heeft van een nieuwe. Dit kun je compenseren met de hoogteregeling, maar dat is niet de juiste weg, de vering zal stugger worden en de drukken in het hydraulisch systeem worden hoger.
Het beste kun je drukken meten in het systeem om zo te weten te komen wat er loos is. Systeem drukloos maken, motor starten en kijken waar de druk naar toe springt, dat is de druk in de bollen, dan kijken hoe hoog de auto staat met het systeem in rust, met alleen de schroefveren en de gasdruk in de bollen, zonder dat de hoogteregeling ingrijpt.
Staat de auto te laag, is de druk in de bollen goed, dan zullen de schroef veren te slap of gebroken zijn.
Zakt de auto bij stilstand? Schroef de retourleiding los die bovenin de dop van het reservoir gaat, deze komt van de hoogteregeling af, komt daar olie uit druppelen, is het ventiel lek, en/of de olie is oud en vervuild.
Komt er geen olie uit de retour, dan zijn het waarschijnlijk de veercilinders die inwendig lekken.
Oude olie kan ook tegen je werken, door vervuiling of simpel door veoudering.
Laatst bijgewerkt door
RD500sec op 25 nov 2020, 20:18, in totaal 2 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard