Hallo Hans,
Heb je het nu over het licht in je Citroen of in de W123??
Hoe ik het zou doen:
1. Je Reflectoren vernieuwen. Er zit toch vaak een doffe plek boven in de reflector, daar komt je Dimlicht vandaan.
2. Bij het vervangen van de reflectoren meteen je glazen goed schoonmaken van binnen.
3. Meet de spanning in de stekker op je lamp. Als deze lager is dan 12V heb je te veel overgangsweerstand. Oxidatie in stekkers etc. Alles goed schoonmaken en slechte/losse kabels vervangen. Kijk vooral ook naar de massa kabel aansluitingen aan de carrosserie. Met minder spanning brandt je lamp gewoon erg veel minder sterk. (ik heb ook wel eens 90/100W H4 Lampen gemonteerd in de W123. Dit gaf ook goed licht maar wordt wel warmer. Bovendien trekken ze nog meer stroom waardoor de spanningsafval nog groter wordt en het effect gereduceerd wordt. Het belast ook je schakelaar meer. Al met al vond ik dit persoonlijk niet echt veel uitmaken ten opzichte van normale H4 (55/60W).
4. Nieuwe goede lampen monteren van bv Philips, Osram etc.
Op deze manier moet je ook met de oude Benz gewoon erg goed licht hebben. Ik ben erg tevreden over mijn licht zowel destijds in de W110, zelfs met oude Duplo lampen, als nu in de W114 met H4. Theoretisch moeten de ¨Breitbandscheinwerfer¨ in de coupe ook al een hogere lichtopbrengst hebben hoewel ik eerlijk gezegd denk dat ronde Reflectoren eenvoudigweg ook altijd goed zijn. Ach, wellicht geeft het bredere horizontale vlak wel meer licht in de goede richting in plaats van opzij.
Succes en groeten! Math
- Breitbandscheinwerfer
- voorkant.jpg (368.24 KiB)