Dag Henk,
Tja, wat is wijs? Het hangt er vooral vanaf waar jij waarde aan hecht. Voor zover ik er ervaring mee heb werken beide oplossingen die enigzins betaalbaar zijn (Velleman en Sparcon) goed. De 123 ontsteking werkt natuurlijk ook zeer goed maar daar is de prijs wat forser van.
Bij alle drie de oplossingen heb je nog steeds een spelingsvrije verdeler nodig al is de invloed van speling bij een volledige electronische wellicht wat minder.
Hoe dan ook, contactpunten (noem ik hierna CP) blijven onderhoud vragen maar de hoeveelheid onderhoud kun je wel beperken. Het CP-setje slijt normaal gesproken door twee oorzaken te weten wrijving en stroom.
De eerste oorzaak, wrijving, daar kun je niets aan doen met een Velleman kit. Het kunststof nokje op de beweegbare zijde van de CP set loopt tegen de stroomverdeleras aan en hierdoor kun je ce CP afstand instellen. Door wrijving slijt het nokje af. Hierdoor wordt de CP afstand steeds minder en gaat de motor steeds iets minder goed lopen tot het moment dat.......... Om de wrijving (en dus slijtage) te verminderen moet je ook een klein beetje vet aan de verdeleras smeren wanneer de CP vervangen worden. Tussentijds een beetje vet aanbrengen kan trouwens ook geen kwaad maar niet teveel!!. Dit verschijnsel kun je dus niet opheffen door een Velleman kit te gaan gebruiken.
De tweede oorzaak van slijtage, de stroom door de CP kun je wél met een Velleman kit aanpakken.
Normaal gesproken loopt er een vrij hoge stroom door de CP. Door deze hoge stroom zal er in eerste vonkoverslag in de CP plaats vinden op het moment van openen. Vonkoverslag is het overspringen van energie van het bewegende deel naar het vaste deel van de CP in de vorm van een vonk. Door die vonkoverslag branden de CP in waardoor je die nog wel eens moet vervangen. Om die vonkoverslag tot een minimum te beperken wordt "óver" de CP een condensator gemonteerd die de piekstroom opvangt / afvlakt. Vroeger (met mijn eerste auto) heb ik de CP ook menigmaal afvijlt om ze weer enigzins vlak te krijgen. Je bleef er wel mee bezig en kreeg wel ervaring met het demonteren en monteren / afstellen van CP
.
Met een Velleman kit gaat er alleen nog maar een stuurstroom door de punten en zullen deze naar verwachting niet meer (zoveel?) inbranden. De werking van een Velleman kit is al in een eerdere reactie uitgelegd. Het onderhoud van de CP afstand blijf je wel houden. Velleman is in eerste instantie goedkoper maar daar moet je nog zelf wel het een en ander in elkaar zetten en de gehele montage vergt ook wat tijd wil je het mooi wegwerken en het originele uiterlijk behouden.
Met een Sparcon set los je beide problemen op. Met deze set worden namelijk de CP en de condensator verwijderd en vervangen door een capacitieve opnemer. Géén punten meer dus de hierboven genoemde nadelen zijn weg.
De montage van de aangepaste verdeler is eenvoudig evenals het afstellen hiervan. Bijkomend voordeel is dat de verdeler er aan de buitenkant hetzelfde uitziet en eenvoudiger is aan te sluiten.
De W123-250 waarop door mij recentelijk een Sparcon set is gemonteerd rijdt trouwens ook in Utrecht.......
Voor wat betreft de kosten, dat kun jij alleen beoordelen.
Ik wil eventueel ook wel even naar de revisie van de verdeler kijken, mocht je daar prijs op stellen. Lijk mij niet dat dit €. 140,-- moet kosten..........
Ik hoor het wel.
Succes met je beslissing.
Groeten, Pieter.
P.S. heel verhaal geworden maar dan heb je ook wat......