door RD500sec » 30 dec 2020, 02:52
Veren is een verhaal apart.
Wat versta je onder passen?
Mercedes heeft veel veren in het programma, kijkt per auto met een puntensysteem, geeft een standaard auto een aantal punten, zoveel op de achteras en zoveel op de vooras, afhankelijk van carrosserievorm en motorisatie.
Vervolgens worden de opties bekeken, ook daar worden punten aan toegekend, soms alleen op de achteras, of alleen de vooras, of voor beide assen. De gevonden punten tel je bij de standaard punten op, het totaal gevonden aantal zoek je op in een tabel, daar vind je dan de veer met veerrubber combinatie. Dit doe je voor zowel voor als achteras.
De veren van de coupe passen fysiek onder de sedan, maar of ze de juiste veerkarakteristiek hebben en daarmee de juiste rijhoogte kan zo niet gezegd worden.
Een schokdemper kun je uitgebouwd testen door deze in de verticale stand in te drukken en uit te trekken. Je voelt dan weerstand. De beweging moet mooi geleidelijk gaan, niet met schokken, dat is een defecte demper. Leg de demper niet eerst horizontaal weg, ga je dan testen zal hij niet geleidelijk bewegen. In dat geval een aantal keer in en uit bewegen in verticale stand totdat de weerstand toeneemt en de beweging wel geleidelijk gaat. Kun je ze makkelijk bewegen, zijn ze versleten, je moet echt wel weerstad voelen. Je hoort ook geen vrije slag te hebben als je van uittrekken naar indrukken gaat en vice versa.
Eigenlijk moet je de kracht van in en uit bewegen (die zijn verschillend) meten en de kracht opzoeken (Mercedes geeft aan hoe groot de krachten minimaal horen te zijn) of vergelijken met een nieuwe.
Ook voor de schokdempers zijn er verschillende typen in omloop, voor standaard vering, voor slecht wegdek, politieuitvoering, maar dat laatste is voor een coupe niet erg waarschijnlijk.
Ik denk dat je de dempers mits goed bevonden wel zou kunnen gebruiken, de veren vragen nader onderzoek.
Met vriendelijke groet, Richard