[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schuifdak W123 : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:13

schuifdak W123

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

schuifdak W123

Berichtdoor Mercedes Roy » 18 jan 2021, 23:02

Beste,

ik ben nieuw hier en sinds kort te trotse bezitter van een mooie W123 240D.
het blijft iedere keer weer genieten als ik erin rij ! :):

het is en blijft een oude auto, dus ik heb al een puntje ondekt wat ik snel moet gaan aanpakken.
Het handmatige schuifdak wat erin zit loopt niet heel soepel en ik vermoed dat de rubbers ook wel vervangen moeten worden.
ik ben wel een beetje handig, maar kan iemand mij zeggen of dit klusje echt vakmanschap vereist ?
en weet iemand wat ik op voorhand aan onderdelen moet bestellen ?

gr,
Roy
Mercedes Roy
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 jan 2021, 22:49
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor MBreed » 19 jan 2021, 19:28

Hier kan ik heel kort over zijn. Ja dat vereist vakmanschap. Het is een erg nauwgezet klusje, waarbij veel ervaring komt kijken. Gebruik alleen originele rubbers, anders ben je er zeker van dat het dak nooit meer dichtgaat of niet afdicht.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Wiebren240D » 19 jan 2021, 20:23

Hoi

Wat Max zegt is waar.
ik begin er echt niet aan.

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Mercedes Roy » 19 jan 2021, 21:56

bedankt voor de tip.
dan laat ik het liever over aan een ervaringsdeskundige.
hebben jullie adresjes waar ik dit zou kunnen laten doen ?

Gr,

Roy
Mercedes Roy
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 jan 2021, 22:49
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Wietse » 21 jan 2021, 11:42

is allemaal wel te doen hoor. maar goed kijken hoe het in elkaar zit. Zeker een handmatige is makkelijker, je hebt dus niks te maken met een staalkabel ( oud vet ) en elektromotor.

Als die stroef gaat is het kwestie van smeren.
Kijk eerst hoe die in het dak ligt, is die mooi vlak en sluit die goed? ea is in hoogte te verstellen.
Maar gaat eerst maar eens smeren de geleiders
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Mercedes Roy » 21 jan 2021, 20:58

heb hem één keer open gehad, en ging aardig stroef.
omdat die nu nog een paar dagen buiten moet slapen, heb ik hem maar niet meer opengemaakt.
hij lekt in ieder geval nu nog niet.
dak ligt wel goed erin.
wat het beste te gebruiken voor te smeren ? kopervet ?
Mercedes Roy
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 jan 2021, 22:49
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Wietse » 21 jan 2021, 23:20

wat het beste is weet ik niet, maar niet te royaal, want anders komt het misschien aan je hemel, dus voorzichtig met vieze vingers. WD 40 zal al voldoende moeten zijn.
Als die wel opengaat, zwaar, dan lijkt me dat alles intact is. Niet geforceerd trekken aan de hendel want die wil wel eens breken, mocht die eenmaal open zijn, dan op de chrome delen smeren,

eventueel kan de hemelbekleding eruit, maar ook daar moet je voorzichtig mee zijn.

probeer eerst maar te smeren
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Mercedes Roy » 22 jan 2021, 00:13

ik heb ondertussen al een filmpje gezien op youtube, dat inderdaad 9 van de 10 keer het aan het smeren ligt.
kunnen ook nog andere redenen zijn zag ik, maar ik zal eerst inderdaad eens beginnen met smeren.
bedankt voor de tips in ieder geval !
Mercedes Roy
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 jan 2021, 22:49
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schuifdak W123

Berichtdoor Ruud280e » 24 jan 2021, 21:09

Hallo Roy,

Het is m.i. ook een klusje dat je prima zelf kunt doen; ik heb het bij die van mijn ten minste ook gedaan (zonder ervaring), en ik heb mijn stroef lopende schuifdak prima kunnen demonteren, repareren, afstellen en monteren..

Wat je dan wel nodig hebt is het originele W123 werkplaatshandboek als leidraad; daar staat stap voor stap in beschreven hoe je het schuifdak (de)monteert en afstelt. Het betreft montagehandleiding 77-200 en 77-210, uit het montagehandboek. Het reinigen en opnieuw invetten van het schuifdak staat beschreven in het onderhoudshandboek (wartungshandbuch) onder nummer 486.

En dan vraag je natuurlijk; hoe kom ik aan dat werkplaatshandboek? Tja ik heb ze ooit wel eens gratis gezien op een of andere schimmige site op het web. Echter kun je bij de MB-dealer ook een cd bestellen met het volledige werkplaatshandboek (WIS) er digitaal op (erg handig, heb ik ook). Bestelnummer van de CD is meen ik 6516560100, maar vraag het voor de zekerheid even bij je lokale MB-dealer. Deze CD's worden op de duitse e-bay (kleinanzeigen) soms ook wel te koop aangeboden voor minder. Het is even investeren, maar als je zelf aan je auto wil sleutelen terwijl je niet al te veel ervaring hiermee hebt is het absoluut onmisbaar. En dan heb je ook werkelijk ALLES wat je nodig hebt, alle mogelijke klussen aan alle typen van de W123 en motoren en transmissies in detail beschreven.

Qua smeren; hiervoor wordt door MB een speciaal vet gebruikt op siliconenbasis (mb nummer 0019891451, maar vraag voor de zekerheid je MB-dealer). Ik heb bij mijn locale MB dealer een klein potje hiervan kunnen vullen voor een beperkte vergoeding (anders moet je voor veel geld een grote pot bestellen die je van je levensdagen nooit meer opkrijgt). Omdat het glijmiddel op siliconenbasis is moet je absoluut ervoor zorgen dat je het nergens anders opknoeit dan alleen waar het hoort te zitten; anders krijg je later mogelijk problemen als je iets aan de auto wil spuiten. Schoon werken dus!

Als smeren niet helpt moet je het schuifdak toch demonteren. Het kan vervolgens liggen aan de afstelling of aan componenten die kapot of versleten zijn. Het schuifdak loopt op vier glijstukken die kunnen kapot zijn. Verder wordt het dak gesloten door twee rubber rolletjes die links en rechts zitten en het dak als het ware omhoog drukken. Deze kunnen versleten/afgeplat zijn of kapot, of te strak staan afgesteld.

Succes!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten