door Ruud280e » 24 jan 2021, 21:09
Hallo Roy,
Het is m.i. ook een klusje dat je prima zelf kunt doen; ik heb het bij die van mijn ten minste ook gedaan (zonder ervaring), en ik heb mijn stroef lopende schuifdak prima kunnen demonteren, repareren, afstellen en monteren..
Wat je dan wel nodig hebt is het originele W123 werkplaatshandboek als leidraad; daar staat stap voor stap in beschreven hoe je het schuifdak (de)monteert en afstelt. Het betreft montagehandleiding 77-200 en 77-210, uit het montagehandboek. Het reinigen en opnieuw invetten van het schuifdak staat beschreven in het onderhoudshandboek (wartungshandbuch) onder nummer 486.
En dan vraag je natuurlijk; hoe kom ik aan dat werkplaatshandboek? Tja ik heb ze ooit wel eens gratis gezien op een of andere schimmige site op het web. Echter kun je bij de MB-dealer ook een cd bestellen met het volledige werkplaatshandboek (WIS) er digitaal op (erg handig, heb ik ook). Bestelnummer van de CD is meen ik 6516560100, maar vraag het voor de zekerheid even bij je lokale MB-dealer. Deze CD's worden op de duitse e-bay (kleinanzeigen) soms ook wel te koop aangeboden voor minder. Het is even investeren, maar als je zelf aan je auto wil sleutelen terwijl je niet al te veel ervaring hiermee hebt is het absoluut onmisbaar. En dan heb je ook werkelijk ALLES wat je nodig hebt, alle mogelijke klussen aan alle typen van de W123 en motoren en transmissies in detail beschreven.
Qua smeren; hiervoor wordt door MB een speciaal vet gebruikt op siliconenbasis (mb nummer 0019891451, maar vraag voor de zekerheid je MB-dealer). Ik heb bij mijn locale MB dealer een klein potje hiervan kunnen vullen voor een beperkte vergoeding (anders moet je voor veel geld een grote pot bestellen die je van je levensdagen nooit meer opkrijgt). Omdat het glijmiddel op siliconenbasis is moet je absoluut ervoor zorgen dat je het nergens anders opknoeit dan alleen waar het hoort te zitten; anders krijg je later mogelijk problemen als je iets aan de auto wil spuiten. Schoon werken dus!
Als smeren niet helpt moet je het schuifdak toch demonteren. Het kan vervolgens liggen aan de afstelling of aan componenten die kapot of versleten zijn. Het schuifdak loopt op vier glijstukken die kunnen kapot zijn. Verder wordt het dak gesloten door twee rubber rolletjes die links en rechts zitten en het dak als het ware omhoog drukken. Deze kunnen versleten/afgeplat zijn of kapot, of te strak staan afgesteld.
Succes!
Groeten,
Ruud