door MBvO » 30 nov 2009, 00:04
Hoi Kees, hoor je het alleen bij maximale stuuruitslag (bijv. bij fileparkeren) of ook bij een beetje sturen, bij ´normale´ bochten zeg maar?
De stuurbekrachtigingspomp gaat een beetje janken bij maximale stuuruitslag, dit komt omdat hij lucht pompt, bij maximale stuuruitslag zit alle olie in de leidingen. Je kunt de oliestand van de stuurbekrachtiging makkelijk controleren: de deksel van de stuurbekrachtingspomp kun je er zo afdraaien (zwarte draaiknop of vleugelmoer). Bij koude motor moet de oliestand zo´n 5 mm onder de markering staan volgens het werkplaatshandboek. Je kan het ook iets hoger zetten, dan pompt de pomp geen lucht bij maximale stuuruitslag, maar misschien zou hij dan kunnen overbelasten, dat weet ik niet.
Er moet trouwens ATF in de stuurbekrachtiging, geen ´speciale stuurbekrachtigingsolie´. Je kunt hiervoor ATF type A (suffix A) gebruiken of Dexron II.
Zie voor een perfecte uitleg. Als je de olie vervangt ipv alleen aanvult, best ook meteen het filter vervangen, kost niet zoveel.
Ook kan het natuurlijk een versleten V-snaar zijn van de stuurbekrachtiging. Een V-snaar moet met een specifieke spanning over de poelies lopen. De poelies zijn zeg maar die metalen diabolo achtige dingen die vooraan de motor zitten, waar de V-snaren overheen lopen. Als zo´n V-snaar slijt, wordt hij slap en dunner, en kan hij de ´bodem´ van de poelie raken en dan gaat hij knerpen.
Die V-snaren hebben een soort tandjes, maar die zitten er alleen maar op om het buigen te vergemakkelijken, die tandjes zitten er niet voor de ´aandrijving´ (anders zou het een tandriem zijn, en zouden de aandrijfwielen ook tanden moeten hebben, zoals bijvoorbeeld bij een motorfiets met riemaandrijving).
Een V-snaar met de juiste spanning kan je in het midden tussen twee poelies ongeveer een kwartslag draaien, niet meer dan dat.
Als hij is versleten is de enige remedie vervangen. Hoe dat moet weet ik (nog) niet, maar dat is vast wel op het forum te vinden. Na vervanging moet je hem wel op de goede spanning zetten.
Trouwens, als hij niet versleten is maar gewoon te slap staat (of juist te strak) dan moet je de spanning goed zetten, dat zal hier ook wel ergens uitgelegd zijn.
Groet,
Bart<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/29 23:10