door RD500sec » 29 mei 2021, 15:09
Welke olie heb je er nu inzitten?
Je spreekt van een dikkere olie “W40”, dat suggereert dat je nu dus een W20 of een W30 olie erin hebt?
Als dat zo is, snel olie wisselen met filter, zoals al is aangegeven en een 15W40 erin doen.
De oliedruk die je aangeeft is gewoon te laag.
De drukken die Jeroen noemt zijn MINIMALE drukken, gehanteerd door MB als slijtagegrens, een gezonde motor zal hier ruimschoots boven zitten.
Vooral het feit dat je al rijdend niet eens de 3 bar haalt, baart mij zorgen, dit is niet goed. Bij 100 km/u maak je ruim 3000 toeren, en moet de meter dus op de 3 bar staan. De minimale waarde die MB opgeeft.
Het zou kunnen dat de oliedrukmeter geen betrouwbare waarde aangeeft, na het olie verversen nog eens kijken en als de waarde niet verandert, een externe oliedrukmeter aansluiten en opnieuw meten.
Als ook dan de waarde niet verbetert, zal waarschijnlijk de oliebuis van het voordeksel gescheurd zijn, dit komt vaker voor bij de M102. De oliepomp zit voor op de krukas en is in het voordeksel gemonteerd. Uit het voordeksel komt een buis, deze steekt in het hoofdoliekanaal van de motor, deze buis wil zoals gezegd vaker scheuren. De olie die door de pomp wordt opgepompt, en normaal in het hoofdoliekanaal gedrukt wordt om de motor te smeren, vloeit nu door de scheur terug in het carter. Dit houd in dat dan de motor onvoldoende gesmeerd wordt.
Dus het antwoord op je vraag of je verder kunt rijden: nee, eerst olie verversen, met filter en de druk meten, het beste met een externe meter. Is de druk dan goed, kun je weer gaan rijden, in het andere geval zal het voordeksel vervangen moeten worden.
Met vriendelijke groet, Richard