door MBBelgium » 16 apr 2021, 13:23
Ik zit met een klein probleem. Mijn automaat lekte bij aankoop aan de pakking van het dekselpan. Ik dacht ik zal even olie verversen, filter en pakking vervangen en klaar is kees... Toen ik het dekselpan wou afvijzen zaten een aantal bouten heel los. Ik dacht dus: aha, daar is de reden van het lek... Nuja, alles vervangen, dekselpan er weer op, alles aanschroeven, en ja hoor... het lekt weer... ik had de schroeven op 20NM vast. Een beetje aandraaien, dag erna terug onder de wagen, en weer druppels... ik heb de schroeven aangespannen tot ongeveer 35NM (wat teveel is normaal, maar gezien er een dikke pakking tussen zit vermoed ik dat dat niet teveel problemen zal geven). Dag erop geen druppel op de grond. Ik dacht hoera! eindelijk proper... Ben dan met de wagen gaan rijden. terug in de garage, en alweer een paar druppels op de grond. Ik ga ervan uit dat dit komt doordat de olie wat dunner wordt eenmaal warm en er toch nog tussen kan.
Nu mijn vraag: voor ik het geheel opnieuw demonteer, tot hoeveel NM mag ik die bouten eigenlijk aanspannen, zonder het risico te lopen dat ik ze kapot draai? daar ben ik namelijk heel erg bang voor...
En heeft iemand eventueel tips van hoe dit op te lossen of wat ik verkeerd doe?