door MBreed » 28 aug 2021, 16:54
Brandstofpomprelais kan zeker en is eenvoudig te testen door het relais even uit te bouwen en de stekker door te verbinden, zodat de pomp constant loopt. Valt hij dan niet meer uit, is het duidelijk. Ik weet alleen niet of dit overeenkomt met de symptomen van de motor?
Als de elektronica goed is en het probleem houdt aan zou ik als startpunt de tank controleren op roest. Kleine roestdeeltjes kunnen de injectoren, mengselverdeler, warmloopregelaar etc. al om zeep helpen. Tegenwoordig een veelvoorkomend probleem, waarvan niet veel mensen zich bewust zijn.
Als de tank schoon en de zeef brandschoon zijn, zou ik verder gaan met injectoren vernieuwen. Ze zijn namelijk niet schoon te maken. Zeker als het nog de eerste stalen injectoren zijn, die roesten dicht. Later zijn ze daarom ook van koper geworden. Als je die via een onderdelensite als Autodoc van Bosch bestelt, zijn dat ook de kosten niet.
Als dit allemaal niets uithaalt dan neig ik toch naar de mengselverdeler. Die zou je dan moeten laten reviseren bij Bosch, maar dat is niet goedkoop.
Uiteraard moeten alle basisinstellingen, zoals CO en luchtschuif goed zijn, anders heeft zoeken en onderdelen vernieuwen geen zin.
Wij hebben net van een 280SE, ook met M110, hetzelfde aan de hand gehad. 15 jaar stil gestaan, vervuild en ook roest in de tank. Het volgende moest allemaal nieuw: tank, pomp, filter, drukaccumulator, injectoren, mengselverdeler, warmloopregelaar, koudstartventiel en stationairluchtschuif. Stilstand zorgt voor dure reparaties. Als je eenmaal vuil in het systeem hebt, krijg je nooit alles weg. Enige oplossing is opnieuw beginnen.