door MBBelgium » 26 okt 2021, 10:08
Ik heb weer eens wat voor... Vorige week ben ik mijn 280CE gaan keuren en was toen afgekeurd voor te hoge CO. Ik heb het mengsel wat verarmd en wou vandaag nog eens gaan, om ten minste een groen blad te hebben om daarna eens alles wat beter af te stellen.
Ik heb ook gemerkt dat sinds vorige week het stationair toerental hoger lag dan ervoor. Deze zat op 1300. ik dacht ok, niet erg, ik zoek het wel uit eenmaal gekeurd. (warmloopregelaar is het volgens mij niet want bij koude motor ligt het toerental nog hoger en zakt nadat de motor warm is)
Vandaag naar de keuring gereden en toen ik bijna aankwam merkte ik dat er toch nog een probleem was. De wagen gaf zelf gas, zodanig veel dat ik de wagen met de remmen bijna niet in stilstand kon houden. Dus langs de kant gegaan, in neutraal en de motor ging tot 4.500 toeren... Ook na het opnieuw opstarten.
Ik heb de gasstangen bekeken, en niets zit vast. Ook de luchtweger bekeken en ook die zit niet vast. Dan maar terug naar huis gereden (gelukkig het grootste stuk autostrade) aan 110km/u zonder zelfs gas te moeten geven....
Uiteindelijk terug thuis geraakt (de remmen hebben afgezien)
Nu, als ik mij niet vergis bepaalt de hoeveelheid lucht het toerental van de motor, klopt dat? wat ik dan niet snap is hoe het kan dat de toeren zo omhoog gaan, als er geen problemen zijn met de gasstangen en dat de luchtweger ook niet vastzit. Zou een plunjer die vastzit in de kjet het probleem kunnen zijn?
Anderzijds, als ik gas bijgeef, werkt het wel naar behoren, dus ik kan gewoon gas bijgeven.... Mssn de plunjer die niet meer helemaal naar beneden kan gaan?
ergens een lek zou mij ook verwonderen, want het stijgt niet een beetje....
Iemand suggesties van waar ik moet beginnen zoeken?