[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
MB W123 230E 1982 Waterpomp : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:18

MB W123 230E 1982 Waterpomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 13 jan 2022, 21:42

Ik heb bij mijn 230E hetzelfde euvel gehad als , Bosbenz omschreef in een ander topic , ik heb de boel weer in elkaar zitten , maar vertrouw het niet helemaal , mjn WIS CD werkt niet , ik kan dus daar niet kijken , hoe of wat.
het gaat n.m om draadeind/bout die ik op de tekening het nr 5C heb gegeven , hoe kan ik die goed vastzetten.
De zeskant moer 5B heb ik van de oude gebroken bout af gehaald , ik kan deze nu wel op 5C schuiven maar er zit blijkbaar geen schroefdraad in , zou ik 5B misschien ook nieuw moeten bestellen , daar hebben ze bij de leverancier niets van gezegd , ik heb dus moer 5A tegen 5B gedraaid maar krijg het niet echt vast omdat de waterpomp mee draait. Hoe zit dat in elkaar en wie weet hoe het te monteren zodat het niet losloopt.
Bij de bestelling van draadeind/bout 5c , zaten 5A en 5B niet er bij. Het draadeind/bout kostte alleen € 29,55. Dat vind ik op zich niet erg , als het maar blijvend goed gemonteerd zit.
Bijlagen
MB W 123 230E Waterpomp M 102.980.jpg
Zie 5A , 5B , 5C
MB W 123 230E Waterpomp M 102.980.jpg (181.81 KiB)
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor RD500sec » 16 jan 2022, 15:04

Na het monteren van de waterpomp heb je de elektromagneet gemonteerd, deze zit met 3 m6 bouten vast, deze bouten zitten in de omtrek van de waterpomp en maken dus deel uit van de waterpomp bevestiging. Dit past maar op 1 manier gezien het gatenpatroon. Aantrek koppel 10Nm.

Bij de W123 eerste uitvoering, zoals jij hebt, plaats je de riemschijf en de ankerflens op de pompas en schroef je hem vast.
Aandraaimoment van de moer 35NM. Je kunt met een steeksleutel 24 de zeskantige ring tegenhouden. Het klopt dat in de “moer” met sleutelwijdte 24 geen draad zit, het is een ring met buiten zeskant.

De ventilator bevestig je met 20Nm.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 16 jan 2022, 21:23

Bedankt voor je reactie , ik begrijp het nog niet helemaal , daar bij mij die zeskantring niet vastzit , die schuift los over 5c , als ik er weer aan begin , kom ik er nog opterug.
Bedankt , MvGr Thilant
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor RD500sec » 17 jan 2022, 02:29

Bovenstaande heb ik uit het EPC gehaald, en ik vind het ook een wat byzondere constructie.
Maar, naarmate je moer 5A aandraait, zal zeskantring 5B klem komen te zitten, en en kun je daar een sleutel op zetten om de pompas tegen te houden, om zo het aandraaimoment te kunnen geven.

Zelf heb ik op mijn auto de tweede uitvoering, gelijk aan de W201.
Dan is de magneetkoppeling, de koelvin en ook de bevestigingsbout anders, gewoon een bout die in de waterpompas gedraaid wordt. Afgelopen jaar heb ik de waterpomp gewisseld, dat leverde, behalve het verwijderen van de magneetkoppeling van de oude waterpomp, geen problemen op.

Maar ik begrijp dat je bij de oude constructie er even op moet puzzelen, gezien de uitvoering van het geheel.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Maikel » 18 jan 2022, 11:40

Hi Thilant

Heb je hier nog wat aan? hier staat ook iets in over de tap (Zapfen) vastzetten .
Heb je pomp er al op? Ook de pakking met curiel of derg ingesmeerd?
Groeten Maikel
Bijlagen
CAAA3CE2-43D3-47A5-9679-DF1A625757F2.jpeg
CAAA3CE2-43D3-47A5-9679-DF1A625757F2.jpeg (5.54 MiB)
66350B72-3772-499D-801C-F0C0A074E26F.jpeg
66350B72-3772-499D-801C-F0C0A074E26F.jpeg (1.26 MiB)
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 19 jan 2022, 20:16

Dankjewel voor de reactie , misschien heb ik wat fout gedaan , ik heb 5C eerst in de pompas gedraaid , handmatig , deze kun je niet echt vastzetten daar de pompas dan meedraait , ik vraag me dus af hoe ik dat vast krijg , misschien wel dom van mij , maar ik begrijp het niet helemaal , of het moet zijn door 5B klem te zetten met moet 5A dat alles vastzit.
Bedankt , m v Gr Thilant
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Maikel » 19 jan 2022, 21:10

Ik heb dit klusje vorige winter gedaan, ik moet even weer goed nadenken.
Er staat geschreven, Bundschraube , de tap . Heb je pomp er al weer op ? Ik heb die tap er van te
voren in gedraaid er zit ook een 6 kant vlak op, aan de andere kant kan je het schoepen rad vasthouden.
Hij hoeft maar 15nm vast.
Dan gaat het magnetkörper over de tap op de flens, daarover de ankerflens ( waar je fan aan gemonteerd zit)
Die ankerflens zet je vast met schijfje (ligt aan de fan denk ik of je die hebt) dan grote draadloze moer 5b en dan draai je Contra met deze grote en kleine laatste moer 5a vast 35 nm. Zo was het , dacht ik. Gewoon logisch bekijken want Mercedes zit zo in elkaar gelukkig . Succes
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 24 jan 2022, 20:07

De pomp zat er al op , een goede kennis van mij was er aan begonnen , door tijdgebrek van mij wegens familieomstandigheden , of dat er nog niet genoeg problemen waren , overleed deze kennis plotseling , dus moet ik het nu zelf af monteren.
Dan kan ik alleen nog de koelvloeistof aftappen en de pomp proberen tegen te houden in de waterslang aansluiting.
Ik hoor het graag als dat ook een mogelijkheid is.
Dank voor de reactie.
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Maikel » 24 jan 2022, 20:25

Jeetje wat n verhaal ,
Tja daar tegenhouden zou misschien kunnen, gewoon proberen denk ik. 15nm is niet zo heel veel.
Succes en sterkte!
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 24 jan 2022, 20:31

Dank voor de reactie
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Maikel » 19 maart 2022, 22:02

En gelukt?
Gr Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Thilant » 20 maart 2022, 14:19

Dat is gelukt , ik zit nu te wachten op nieuwe kunststof windtunnel van fan , was origineel niet meer leverbaar.
Dank voor belangstelling.
Avatar gebruiker
Thilant
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 18 mei 2011, 19:35
Woonplaats: s-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: MB W123 230E 1982 Waterpomp

Berichtdoor Maikel » 21 maart 2022, 13:51

Ok toppie!
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten