Hallo Nick,
Naast veel sleutelen aan mijn drie klassieke auto’s bouw ik ook kleine motortjes als hobby. Dus ik heb wel wat ervaring met draad snijden en tappen. Ooit had ik voor het onderhoud van mijn auto’s op een beurs voor een paar tientjes een compleet setje gekocht. Heeft altijd goed voldaan. Ik gebruikte dit setje vooral om bestaande draad weer netjes te maken.
Er is een verschil tussen bestaande draad weer netjes maken en compleet nieuw draad snijden/tappen. Voor het laatste geldt nog meer, hoe beter de kwaliteit hoe beter het gaat. Bovendien, voor het tappen van nieuwe draad, zeker in metaal/staal bestaat een tapset uit 2/3 tappen. Die kun je gewoon niet netjes in een keer tappen.
Tegenwoordig koop ik alleen nog maar Volkel snijplaten en tapsetjes. Die zijn niet goedkoop maar gewoon veel beter en gaan langer mee. Je moet even goed kijken naar welke maten je nodig hebt. Met metrisch kom je een heel eind, maar je kan ook nog fijn metrisch tegengekomen op auto’s. (En er zijn nog meer metrische varianten). Ik maak in mijn modelbouw van beide gebruik.
Voor jouw budget zou je denk ik een kwalitatief goede set moeten kunnen kopen.
Ik koop veel van mijn gereedschap, inclusief de losse taps/snijplaten bij HBM. (
https://www.hbm-machines.com )
Ik weet niet of HBM complete sets van Volkel heeft. Ik koop ze altijd los.
Als laatste waar je een beetje op moet letten; In theorie zou je een tap/snijplaat die je op metaal gebruikt niet op non-ferro metalen (dus bijvoorbeeld messing, aluminium) mogen gebruiken en vv. Ik doe dat overigens wel, zo veel tap en snij ik nou ook weer niet.
Succes ermee
Jeroen