door miwvdk » 17 nov 2006, 00:16
hallo
er zijn inderdaad 3 zuigerveren 3,2,4 dit betekend bovenaan een 3 mm compressie veer dan een 2 mm compressie veer en een 4 mm olieschraapveer. maar vier van de vijf, 2 mm compressie veren waren gebroken. maar ik heb ze allemaal vervangen. 4 van de 5 cilinderwanden zagen er eigenlijk nog super uit maar eentje had een heel klein groefje in de cilinder (vreeter) waarschijnlijk gekomen door de gebroken zuigerveer.
wel hadden alle cilinders een lichte stootrand maar dat kan ook niet anders met een auto van bijna 30 jaar oud. deze rand heb ik ook weer licht bijgeschuurd.
het verwijderen van de zuigers heb ik als volgt gedaan:
ik heb het motorblok ophangpunten losgehaald en daarna een steun onder de automaatbak gezet en vervolgens de brug laten zaken zodat de motor omhoog komt. dit kan net zo ver totdat hij in de motor tunnel komt. vervolgens haal je de carter op zij en heb je net genoeg ruimte om de drijfstangen los te halen. vervolgens kan je met een bezemsteel de zuigers naar boven drukken.
wim