door RD500sec » 17 apr 2022, 16:10
Ik denk niet dat je je vergist wwwW123. De laadspanningen zijn omhoog gegaan door de nieuwe accu technologie, de calcium accu’s.
De laadspanning wordt afgeregeld door de spanningsregelaar achterop de dynamo.
Met een nieuwe regelaar kun je kiezen voor een hogere laadspanning, als je dat wilt.
De dynamo kan inderdaad, zoals Math aangeeft beschadigd geraakt zijn door de test met het loshalen van de accuklem.
Een defecte diode (of meerdere) kan hiervan het gevolg zijn. Het is mogelijk dat de accu nu bij stilstand door de dynamo wordt ontladen.
Wat Hans aangeeft, de regelaar demonteren en de koolborstels bekijken, is een goed idee en kost alleen wat inspanning om deze uit te sluiten.
Je kunt zelf de laadspanning testen door bij lopende motor veel verbruikers aan te zetten: achterruitverwarming, blower, groot licht en dan de accuspanning meten bij stationair toerental, en bij een iets hoger toerental, 2000 rpm of zo.
Wat meet je dan?
Als je voor een nieuwe dynamo gaat, koop dan een merkdynamo.
De merkloze varianten zijn veel goedkoper, maar reken dan op een levensduur van hooguit een paar jaar.
Voor een wat hoger bedrag laat je je bestaande dynamo reviseren
Meet eens of je lekstroom hebt bij stilstaande motor, (contact uit) neem dan de massa kabel los van de accu en meet hoeveel amperes er lopen tussen de losgenomen klem en de minpool, doe dat op de 10A stand van je multimeter om te beginnen. Meet je een lekstroom, maak dan de stekker van de dynamo los en kijk of het verandert/ (bijna) weg is. Klok en een eventueel radio geheugen gebruiken iets, maar dat zit ver beneden de 0,5A, eerder 0,05A, maar waarschijnlijk nog minder.
Als dat niet uitmaakt, kun je 1 voor 1 de zekeringen eruit halen om te kijken in welk cicuit de lekstroom zit.
Vervang gelijk de zekeringen voor een met dezelfde waarde als ze nog niet vernieuwd zijn.
Met vriendelijke groet, Richard