Beste Forumleden,
Ik ben bezig met de montage van een nieuwe ruitenwissermotor. Ik loop tegen wat vragen waarvan ik hoop dat jullie me daarmee verder kunnen helpen.
Eerste vraag: De ruitenwissermotor wordt aan het chassis bevestigd met drie bouten (zie foto hieronder). In het werkplaatshandboek staan echter geen aanhaalmomenten voorgeschreven voor deze bouten. Het is een M6 met hardheid 8.8. Normaal gebruik ik in gevallen waarbij het aanhaalmoment niet bekend is een tabel (die ik ergens op internet heb gevonden) met waarden voor het aanhaalmoment o.b.v. de diameter en hardheid van de bout. Voor deze waarden (M6 en hardheid 8.8) geeft mijn tabel een aanhaalmoment aan van 10.6 Nm. Echter; de behuizing van de motor waarin de bouten worden gedraaid is van aluminium. Ik vraag me nu af of ik wel dit aanhaalmoment kan gebruiken, dat immers gebaseerd is op een stalen bout van 8.8., en dus mogelijk te strak is voor de aluminium schroefdraad. Anderzijds heb ik gezien dat de bouten een flink eind de behuizing ingaan (circa 1,5 cm) zodat de druk mogelijk goed verdeeld wordt over de aluminium schroefdraad..
Voordat ik de schroefdraad aan gort draai dacht ik eerst jullie advies te vragen, of beter nog, wellicht weet iemand de juiste aanhaalmomenten te benoemen voor deze bouten..
Mijn tweede vraag (misschien iets pietluttig, maar nu ik toch bezig ben..); In de ronde behuizing van de motor zitten zowel boven als onder een opening (zie foto hieronder). Bij de oude motor waren deze openingen dichtgeplakt met en stukje tape waarvan ik de indruk had dat dit origineel was. Ik kan me voorstellen dat dit een functie heeft tegen indringen van vuil/vocht. Anderzijds kan ik me voorstellen dat deze openingen juist een functie hebben als ventilatie/afvoer van warmte en (condensatie) vocht (en dus niet dichtgeplakt moeten worden). Iemand een idee of deze openingen afgeplakt moeten worden of juist niet (bij de nieuwe motor zat er geen tape of, maar dacht ff checken voor de zekerheid.
Alvast dank voor jullie reacties!
Groeten,
Ruud