[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 vraag montage ruitenwissermotor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 19:20

W123 vraag montage ruitenwissermotor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Ruud280e » 09 mei 2022, 22:00

Beste Forumleden,

Ik ben bezig met de montage van een nieuwe ruitenwissermotor. Ik loop tegen wat vragen waarvan ik hoop dat jullie me daarmee verder kunnen helpen.

Eerste vraag: De ruitenwissermotor wordt aan het chassis bevestigd met drie bouten (zie foto hieronder). In het werkplaatshandboek staan echter geen aanhaalmomenten voorgeschreven voor deze bouten. Het is een M6 met hardheid 8.8. Normaal gebruik ik in gevallen waarbij het aanhaalmoment niet bekend is een tabel (die ik ergens op internet heb gevonden) met waarden voor het aanhaalmoment o.b.v. de diameter en hardheid van de bout. Voor deze waarden (M6 en hardheid 8.8) geeft mijn tabel een aanhaalmoment aan van 10.6 Nm. Echter; de behuizing van de motor waarin de bouten worden gedraaid is van aluminium. Ik vraag me nu af of ik wel dit aanhaalmoment kan gebruiken, dat immers gebaseerd is op een stalen bout van 8.8., en dus mogelijk te strak is voor de aluminium schroefdraad. Anderzijds heb ik gezien dat de bouten een flink eind de behuizing ingaan (circa 1,5 cm) zodat de druk mogelijk goed verdeeld wordt over de aluminium schroefdraad..

Voordat ik de schroefdraad aan gort draai dacht ik eerst jullie advies te vragen, of beter nog, wellicht weet iemand de juiste aanhaalmomenten te benoemen voor deze bouten..

Mijn tweede vraag (misschien iets pietluttig, maar nu ik toch bezig ben..); In de ronde behuizing van de motor zitten zowel boven als onder een opening (zie foto hieronder). Bij de oude motor waren deze openingen dichtgeplakt met en stukje tape waarvan ik de indruk had dat dit origineel was. Ik kan me voorstellen dat dit een functie heeft tegen indringen van vuil/vocht. Anderzijds kan ik me voorstellen dat deze openingen juist een functie hebben als ventilatie/afvoer van warmte en (condensatie) vocht (en dus niet dichtgeplakt moeten worden). Iemand een idee of deze openingen afgeplakt moeten worden of juist niet (bij de nieuwe motor zat er geen tape of, maar dacht ff checken voor de zekerheid.

Alvast dank voor jullie reacties!

Groeten,
Ruud
Bijlagen
Ruitenwissermotor met aanduidingen.png
Ruitenwissermotor met aanduidingen.png (1.65 MiB)
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor RD500sec » 11 mei 2022, 19:29

10Nm lijkt mij een veilig aanhaalkoppel, al zet ik dergelijke verbindingen meestal op gevoel vast. Ik laat mij dan leiden door het losdraaimoment.
Dat afplaktape ben ik ook wel tegen gekomen, ik ben ook van gedachte dat dit origineel is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Ruud280e » 11 mei 2022, 21:28

Hallo Richard,

Dank voor je reactie! Je geeft aan dat je je soms laat leiden door het losdraaimoment. Ik vroeg me af hoe dat dan werkt?


Bvd
Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Weizengelb » 12 mei 2022, 08:59

Hoi Ruud, Ik denk dat Richard bedoelt dat als hij zwaar losgaat dat je hem dan ook hard kunt aandraaien. Jouw overweging is denk ik ook correct, de draad zit ver ingetapt (1,5 cm) en dan kan er best wat kracht op uitgeoefend worden. Ik denk dat je eerder de bout afbreekt dan de draad eruit trekt.

Ik zou de gaatjes ook dichtplakken met een stuk kunststof plakband helemaal erom heen.

Groeten en succes!
Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor RD500sec » 12 mei 2022, 16:39

Dat is wat ik bedoel inderdaad, Math.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Benzhans2 » 13 mei 2022, 09:59

Wat betreft de tape heb ik andere mening.
MB had dit anders opgelost dan tape, lijkt mij.
Kunnen ook voor koeling dienen.
Als dit afgesloten moet, was er een andere oplossing gezocht, maar zeker geen tape. Dan was het met een passend rubber opgevuld. Ik zou ze gewoon open laten. Ruimte is goed afgeschermd.
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Jeroen » 14 mei 2022, 18:20

Dat tape kon weleens origineel zijn. Ik heb onlangs de ruitenwisser motor van mijn 1986 Alfa Spider uit elkaar gehad om te reviseren. De e-motor ziet er net zo uit, Bij mij was die nog nooit uit elkaar geweest en zat er ook tape over die gaten:

Je ziet het hier op een van de eerste foto’s

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-y ... ost4936580

Hier kun je nog een paar keer wat details zien

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-y ... ost4945108

Je ziet hier trouwens ook wat meestal het probleem is met oude ruitenwisser motoren. Het is meestal niet de e-motor, maar het elektromechanisch mechanisme wat vervuild, vet wat verhard waardoor de sleepcontacten hun werk niet meer naar behoren doen.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor RD500sec » 15 mei 2022, 16:47

Ik kan de redenatie van Hans wel volgen, toch denk ik niet dat dit een MB oplossing is, maar een oplossing die wordt toegepast door de fabrikant van de wisser motoren.
De wissermotoren worden aan diverse fabrikanten geleverd, niet in elke toepassing zit de wissermotor mooi beschermd.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 vraag montage ruitenwissermotor

Berichtdoor Ruud280e » 27 mei 2022, 18:49

Beste allen,

Wederom dank voor jullie reacties en advies.

Voor de geïnteresseerden hieronder nog even de "ontknoping" van het geheel.

M.b.t. de bevestiging van de motor heb ik de in mijn tabel genoemde aanhaalkoppel van 10,3 Nm gebruikt (het moest zijn 10,3 e niet 10,6 Nm zoals eerder hierboven foutief aangegeven). Dit heb ik van te voren wel even getest op de oude motor. Voor het geval het zou leiden tot schade aan de schroefdraad had ik dan in ieder geval niet de nieuwe motor vernield. Maar het bleek gelukkig niet tot problemen te leiden. Vervolgens heb ik alles met dit aanhaalmoment vastgedraaid.

M.b.t. het "vraagstuk" van de tape: Ik ben na het zien van de foto's in de link van Jeroen hierboven tot de conclusie gekomen dat dit origineel op de motor zat. Mijn oude ruitenwissermotor blijkt namelijk identiek te zijn aan de motor in de foto's van Jeroen en zelfs de tape die erop zit is precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een tussenoplossing: de bovenste opening heb ik dicht getapet en de onderste open gelaten Op die manier kan er van bovenaf geen vuil ik komen maar kan eventueel condens vocht er van onder wel uit, en is enige ventilatie mogelijk.

Tot zover,

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten