door han2907 » 22 jan 2009, 00:15
hoi medebenzers
even een tjdje uit de lucht geweest.
ik heb veel hulp gehad van jullie en ben er achter gekomen wat de oorzaak van
het nagelende geluid was.
het euvel is inmiddels verholpen, maar ik wil jullie verslag uitbrengen van mijn
ervaring.
door de compressielektest zijn we erachter gekomen dat de uitlaatklep van de 2e
cilinder niet goed afdichtte.
we hebben toen ook maar direkt besloten de kop te demonteren.
een vriend van mij deed vroeger altijd al zaken met Boensma uit Goor.
hier zijn ze gespecialiseerd in revisie van alles wat maar met een motor te maken heeft.
de eigenaar (gerrit) is gek van Mercedes en met name van W123. dus de klik was er meteen.
hij gaf mij aan dat hij alles netjes in orde zou maken, dat het aan zijn norm moest voldoen, maar hij niet meer zou vervangen dan nodig was.
hier heb ik blindelings op vertrouwd, en mijn vertrouwen is niet misbruikt.
er is een nieuwe klep gemonteerd, alle geleiders zijn verangen, de kleppen en zittingen netjes op elkaar in gefreesd, nieuwe cupjes gemonteerd en we kregen alle benodigde spullen erbij.
t.w. alle pakkingen,nieuwe trekbouten,keurig overzicht met aanhaalmomenten, en de volgorde van werken, en een heleboel gratis adviezen.
de kop vlakken was volgens gerrit niet nodig, want hij was volgens hem nog net zo recht als een nieuwe.
deze super aardige man is een enorme vakidioot.
achter de brandstofpomp lekte ook olie weg, en hij gaf ons exact aan hoe we dit meteen het beste aan konden pakken.
we hebben het hand-opvoerpompje eraf gehaald, een metalen plaatje gemaakt die op de 2 boutgaten paste, en precies een gat in het midden gemaakt, alles op de maat 6mm.
een bout in het middelste gat gedraaid, met een moertje aan de kant van het blok.
hierdoor sluit de bout het nokkenasje in de brandstof pomp op.
een markering op de pomp en het blok gemaakt, zodat deze in exact dezelfde positie terug gezet kan worden.
toen de bouten(4x, ook 1 onder de pomp) losgedraaid en de pomp kan er zo af.!!
pasvlakken goed schoongemaakt, nieuwe pakking ertussen, en weer monteren.
dit alles hebben we natuurlijk wel gedaan nadat de kop weer gemonteerd was, zodat de ketting eerst weer gespannen was om te voorkomen dat de timing zou veranderen.
we hebben heel zorgvuldig gewerkt, en alles schoongemaakt voor montage.
bij demontage hedden we de ketting en het tanwiel op de nokkenas met witte verf
gemarkeerd.
de kop weer gemonteerd, eerst alle bouten op 40 nw vastgedraaid, toen op 70 nw.
toen half uur gewacht (was heel belangrijk volgens gerrit) en daarna nog 2x natrekken op 90 graden.
de motor loopt weer als een zonnetje, geen nagelend geluid meer, en de motor ligt er zo mooi rustig in, je kunt bijna een euro op z'n kant op het kleppendeksel zetten.
voor degene die er nieuwschierig naar zijn, ik moest gerrit € 325,- betalen en een fles Bornse kruidenbitter.
ik kan iedereen deze vakman aanbevelen.
binnenkort hoop ik een treffen mee te kunnen maken, de jaarvergadering van afgelopen zondag lukte niet, want ik had eerst prioriteit in het weer beter maken van onze W123.
groeten, han2907