Er is al veel te vinden op dit forum over de carburateur. Maar of mijn "probleem" al is behandeld zie ik zo gauw niet.
Ik heb een 230 met een Stromberg 175CD carburateur. Rijdt al jaren voornamelijk op gas.
Sinds enige tijd merk ik dat het gasgeven wat "sponzig" wordt als de motor warm wordt.
Het gasgeven wordt dan zwaarder en als je het gas loslaat loopt het toerental maar langzaam weer terug.
Na enig onderzoek blijkt dat er iets "vastloopt" in de carburateur.
De gasklep wordt bediend door de stangen vanaf het gaspedaal, maar, aan de hevel van de gasklep, zit een stangetje dat, op zijn beurt, weer een heveltje bediend. Zie gele pijl op foto (geleend van internet). Het is dat tweede heveltje dat stroef gaat draaien bij warmte.
Er is ook slijtage aan het knie-gewrichtje van het stangetje, bij dat tweede heveltje.
Voordat ik de carburateur ga demonteren: waar is dat tweede heveltje voor? Wat wordt ermee bediend? Een acceleratiepomp zit er toch niet op?
Zou dit een gevolg kunnen zijn van rijden op gas?
En algemeen: wat zijn de risico's als ik de carburateur ga openmaken? Is er dan een revisieset nodig of valt dat mee?